به گزارش افکارنیوز، این مقام مسوول مسکن‌مهر که حدود سه‌ماه بعد از دستور رئیس‌جمهور به وزرای مربوطه بابت «اعلام مشکلات مسکن‌مهر»، اقدام به تشریح چالش‌های موجود کرده است، می‌گوید: سرعت پرداخت وام ‌بانکی به پروژه‌های نیمه‌‌کاره حدود ۴۰ درصد کم‌ شده و بین ۱۰۰ هزار تا ۴۰۰ هزار واحد مسکونی‌مهر فاقد یک یا همه خدمات زیربنایی چهارگانه–آب و برق و گاز و سیستم‌فاضلاب - هستند.

در اجرای دستور رئیس‌جمهور مبنی‌بر «توضیح مشکلات مسکن‌مهر برای مردم» اعلام شد

عدم رضایت از سطح همکاری بانکی

مجری ویژه مسکن‌مهر در دولت: تسریع در وام‌دهی به نفع بانک‌مرکزی هم هست

کاهش ۴۰درصدی پرداختی‌ها به مسکن‌مهر نسبت‌به پارسال؛ ۱۰۰هزار واحد آب و برق و گاز ندارند، ۴۰۰هزار واحد فاقد فاضلاب هستند

قائم‌مقام وزیر راه‌و‌شهرسازی و مجری ویژه دولت در امور مسکن‌مهر، نیاز پروژه‌های باقیمانده در این طرح به دو دسته امکانات حیاتی برای رسیدن به مرحله تکمیل و بهره‌برداری را اعلام کرد.

سه ماه پیش رئیس‌جمهور در جلسه هیات‌دولت از وزرای راه‌وشهرسازی، اقتصاد و نیرو خواست درباره تعهدات فاقد‌منابعی که در مسکن‌مهر مشکلات فراوانی را برای دولت یازدهم به وجود آورده، اطلاعات لازم را دراختیار مردم قرار دهند.

هر چند تاکنون عمده اطلاع‌رسانی‌ها از طرف وزارت اقتصاد و بانک‌مرکزی آن هم فقط در یک مقوله یعنی «اثر خط‌اعتباری ۵۰هزار میلیارد تومانی مسکن‌مهر در بروز ۴۰درصد از نرخ کنونی تورم» انجام شد، اما بررسی‌های رئیس سابق سازمان ملی زمین‌ومسکن و مجری ویژه مسکن‌مهر در این دولت نشان می‌دهد: سرعت کند پرداخت تسهیلات بانکی به پروژه‌های نیمه‌کاره، هزینه‌های حاشیه‌ای و البته غیرقانونی تحمیل‌شده بر پروژه‌ها و از همه‌ مهم‌تر نبود خدمات اساسی زیربنایی برای حداقل ۱۰۰ هزار واحد مسکونی‌مهر، چالش‌هایی هستند که اگر رفع شوند هم دولت، هم مردم و هم بانک‌مرکزی از حل این مشکلات نفع خواهند برد.

به گفته احمداصغری مهرآبادی هم‌اکنون ۲۰۰ هزار واحد مسکونی‌مهر نیمه‌ساخت در کشور نیازمند اجرای مصوبه هیات‌دولت برای افزایش ۵میلیون‌تومان سقف وام‌بانکی هستند و بین ۱۰۰ هزار تا ۴۰۰ هزار واحد نیز فاقد یکی از خدمات چهارگانه آب و برق و گاز و سیستم‌فاضلاب برای بهره‌برداری هستند.
مهرآبادی پیش‌تر اعلام کرده بود، از ۲ میلیون مسکن‌مهر، یک میلیون واحد افتتاح شده، ۵۰۰ هزار واحد با مشکلات‌جزئی و ۵۰۰ هزار واحد با مشکلات جدی برای افتتاح روبه‌رو هستند.

سه مصوبه‌ای که در بانک‌مرکزی اجرا نشد

احمد اصغری مهرآبادی روزگذشته با بیان چالش‌های مالی موجود که روند تکمیل واحدهای باقی مانده از مسکن مهر را با کندی مواجه کرده است، گفت: در ارتباط با تامین مالی این پروژه‌ها چند مشکل عمده وجود دارد که برای برطرف کردن آنها از بانک مرکزی درخواست مساعدت و همکاری داریم.

وی در این باره افزود: پیش از این سه مصوبه در زمینه تامین مالی پروژه‌های باقی مانده مسکن مهر در دولت به تصویب رسیده بود که متاسفانه هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.

مهرآبادی خاطرنشان کرد: یکی از این مصوبه‌ها مربوط به اسفند ماه سال گذشته بود که براساس آن مقرر شد ۲ هزار میلیارد تومان برای پروژه‌هایی از مسکن مهر که همان زمان ساخت آنها شروع شده بود و جدید محسوب می‌شدند، پرداخت شود، عده‌ای بر مبنای این مصوبه قرارداد بستند و کار ساخت را شروع کردند، اما در ادامه برای دریافت تسهیلات با مشکل مواجه شدند.

وی با بیان اینکه هفته گذشته این موضوع به رئیس کل بانک مرکزی توضیح داده شد، اعلام کرد: بانک مرکزی با توضیحات ارائه شده در این زمینه قول همکاری داده است.

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مصوبه دوم که مرداد ماه سال جاری در مورد افزایش سقف تسهیلات برای تعدادی از پروژه‌ها از ۲۵ به ۳۰ میلیون تومان تصویب شد، تصریح کرد: هم‌اکنون ۲۰۰ هزار واحد به این افزایش سقف تسهیلات نیاز دارند.

وی با تاکید بر ضرورت همکاری بانک مرکزی برای تحقق این موضوع، گفت: افزایش سقف تسهیلات برای تکمیل این پروژه‌ها کمکی است به دولت و متقاضیان، ضمن اینکه به جهت اتمام زودتر پروژه‌ها، به‌دلیل بازگشت اقساط تسهیلات به سیستم بانکی، به نفع بانک مرکزی هم هست.

مهرآبادی درباره مصوبه سوم افزود: همچنین از بانک مرکزی درخواست داریم تا در خصوص افزایش مدت زمان بازپرداخت اقساط تسهیلات مسکن مهر از ۱۵ به ۲۰ سال که باعثافزایش توان مالی مردم به‌منظور پرداخت به موقع اقساط می‌شود، همکاری‌های لازم را به عمل آورد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر هم‌اکنون برخی دیگر از پروژه‌ها که تسهیلات آماده‌سازی دریافت کرده‌اند در دریافت تسهیلات ساخت دچار وقفه شده‌اند.

همکاری بانک مرکزی برای تمدید دوران مشارکت و اعطای مهلت چند ماهه به برخی سازندگان که به‌دلیل مشکلات مالی نتوانسته‌اند به موقع تعهدات خود را عملی کنند موضوع دیگری است که مهرآبادی در این زمینه مورد تاکید قرار داد.

بیمه سنگین، مالیات سنگین

مجری ویژه دولت در امور مسکن مهر با اشاره به مشکلات دیگری در خصوص بیمه و مالیات تصریح کرد: در حال حاضر مبلغی دو برابر آنچه دولت مصوب کرده است بابت حق بیمه ساخت مسکن مهر دریافت می‌شود، این در حالی است که در شرایطی که دولت حداکثر مالیات برای هر واحد مسکن مهر را ۳۰۰ هزار تومان مصوب کرده است در برخی استان‌ها این مطالبه تا چهار میلیون تومان نیز رسیده است. وی میزان حق بیمه مصوب برای هرمترمربع مسکن مهر را حدود پنج هزار تومان اعلام کرد که در حال حاضر رقمی نزدیک به ۱۱ هزار تومان بابت هر مترمربع مسکن مهر دریافت می‌شود.
وی با بیان اینکه هیچ واحد مسکونی بدون خدمات زیربنایی و محوطه سازی تحویل متقاضیان نشده است، تصریح کرد: در حال حاضر ۴۱۹ هزار و ۶۰۴ واحد مسکونی مهر بدون انشعاب فاضلاب، ۱۲۴ هزار واحد بدون انشعاب آب، ۱۴۰ هزار واحد بدون انشعاب برق و ۱۶۲ هزار واحد مسکونی نیز بدون انشعاب گاز هستند که از وزارت نیرو و وزارت نفت می‌خواهیم مشکل خدمات زیربنایی این واحدها را حل کنند.

قائم‌مقام وزیر راه‌وشهرسازی در امور مسکن مهر با اعلام اینکه از شهریور تاکنون ۱۸۵۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی به طرح مسکن مهر اختصاص یافته است، گفت: این میزان در مقایسه با سال گذشته کاهش یافته است، چرا که بانک مرکزی بنا دارد از طریق مدیریت تسهیلات میزان تورم را کنترل کند.

ابلاغ گام دوم فروش مسکن مهر

مهرآبادی همچنین با اشاره به تصویب دستورالعمل نقل‌وانتقال مسکن مهر درباره جزئیات آن توضیح داد: با رفع محدودیت‌هایی که در مصوبات قبلی دولت وقت در مورد مجوز خرید و فروش مسکن مهر وجود داشت، زمینه را برای فروش آزادانه اعیان مسکن مهر فراهم کرده‌ایم.

وی از ابلاغ گام دوم مجوز خرید و فروش مسکن مهر برای آن دسته از واحدهایی که حداقل ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند، کارت قسط ندارند، ولی قرارداد بین دولت و پیش خریدار برای این پروژه‌ها موجود است، در آینده نزدیک خبر داد.