حل بحران سوریه بدون ایران امکان پذیر نیست

به گزارشافکارنیوز،ˈگیاندومینیکو پیکوˈ معاون سیاسی پیشین دبیرکل سازمان ملل تصریح کرد: حل بحران سوریه بدون مشارکت ایران و عربستان امکان پذیر نخواهد بود.

وی تاکید کرد: با توجه به مسائل مذهبی در منطقه، این دو کشور باید با یکدیگر گفت وگو کرده و درباره موضوعات مختلف منطقه به تفاهم برسند.

پیکو در پاسخ به پرسشی درباره دلایل تغییر نظر ناگهانی دبیرکل سازمان ملل در دعوت از جمهوری اسلامی برای حضور در گفت وگوهای صلح درباره سوریه گفت: من درباره این موضوع اظهار نظر نمی کنم. من نمی دانم چگونه او به این نتیجه رسید که دعوت را پس بگیرد.

این مقام سابق سازمان ملل افزود: آنچه دبیرکل سازمان ملل به رسانه ها اعلام کرد عجیب بود. اینکه شما اول اعلام دعوت کنی و بعد دعوتت را پس بگیری عجیب است.

این دیپلمات ایتالیایی که معاونت سیاسی خاوریر پرز دکوئیار دبیرکل اسبق سازمان ملل را بر عهده داشت تاکید کرد که محور منازعه در منطقه خاورمیانه از بحران فلسطین به منازعات مذهبی تبدیل شده است.

وی گفت: مساله سوریه بخشی از این نزاع مذهبی است و برای همین ایران و عربستان باید به دنبال توافقی جدی و اساسی برای حل اختلاف ها باشند تا نگذارند آتش جنگ بیش از این سوریه، عراق و دیگر کشورهای منطقه را فراگیرد.

گیاندومینیکو پیکو گفت: وضعیت جهان و منطقه پس از جنگ سرد تغییر کرده و نقش قدرت های منطقه خاورمیانه بیش از پیش اهمیت یافته است. اکنون متغییر های فراوانی در بحران ها دخیل هستند که ضرورت ورود قدرت های منطقه را برای حل آن جدی می نماید.

وی درباره موفقیت گفت وگوهای جاری صلح سوریه در ژنو ابراز تردید کرد و گفت: آنچه اخصر ابراهمیی انجام می دهد حداکثر چیزی است که وی توان آن را دارد. وی قادر به حل بحران نخواهد بود اما با توجه به شرایط فعلی منطقه و جهان، بهتر از این وی نمی تواند گفت وگوها را پیش ببرد.

دبیرکل سازمان ملل یکشنبه گذشته ضمن تاکید بر نقش مهم و سازنده تهران برای مشارکت در حل بحران سوریه دعوت از ایران را اعلام کرد.

بان کی مون یک روز بعد از این دعوت تحت فشار یک سری جریانهای خاص به وِیژه آمریکا از دعوت خود منصرف شد که این مسئله بازتاب زیادی بین رسانه های مختلف خبری جهان داشت.