واگذاری ۵ هزار مسکن به معلولان

به گزارشافکارنیوز،همایون هاشمی با اشاره به اینکه تا پایان سال ۹۱ بالغ بر ۷۵ درصد از معلولان روستایی تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور قرار گرفتند براساس آمار این تعداد ۳۰۴ هزار نفر هستند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر، توانمندسازی یکی از سیاستهای اصلی سازمان بهزیستی کشور محسوب می‌شود چراکه با استقلال و توانمندی فرد معلول وی می تواند بدون اتکا به دیگران زندگی خود را ادامه دهد.

هاشمی خاطرنشان کرد: توانبخشی مبتنی بر جامعه و حرفه‌ای در حال حاضر در سازمان بهزیستی احیا شده است و قدم‌های خوبی در این بخش برداشته شده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به بسته حمایتی سازمان برای جامعه هدف و بخصوص معلولان گفت: این بسته شامل مسکن، اشتغال و حمایت‌های اجتماعی و بیمه‌ای است.

وی ادامه داد: در سال جاری بالغ بر ۱۳ هزار واحد مسکونی تحویل معلولان شده است که این رقم تا دهه فجر به ۱۷ هزار واحد مسکونی می رسد و بنا داریم این رقم را تا پایان سال به ۲۵ هزار واحد مسکونی برسانیم.

هاشمی در ادامه درخصوص اقدامات انجام شده توسط سازمان بهزیستی در بخش اشتغال گفت: در سال جاری ۲۸ هزار فرصت شغلی برای معلولان فراهم شده که البته سازمان بهزیستی در کنار ایجاد شغل شرایطی را فراهم کرده است تا معلولان بتوانند از آموزش‌های لازم بهره‌مند شوند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور افزود: از سال گذشته بازنگری و نوسازی قانون جامع حمایت از حقوق معلولان در دستور کار سازمان قرار گرفت که در این زمینه جلسات مستمری با حضورNGO ها و کارشناسان برگزار شده است.

وی افزود: در قانون جدید سهم اشتغال معلولان از ۳ به ۵ درصد افزایش یافته است که امیدواریم با تصویب کامل این قانون گامهای موثرتری در بخش‌های مختلف برای حمایت از معلولان برداریم.

هاشمی در خصوص راه‌اندازی مجموعه دانش‌کار ویژه معلولان گفت: در این مراکز، آموزش‌های لازم به معلولان داده می شود ضمن اینکه سازمان بهزیستی در کنار ایجاد اشتغال برای معلولان، شرایطی را فراهم می‌کند تا محصولات آنها در غرفه‌های پیش‌بینی شده به فروش برسد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: در بحثاشتغال باید سایر دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی همکاری لازم را داشته باشند ضمن اینکه درحال حاضر معلولان در بسیاری از کارخانه‌ها و دانشگاه‌ها حضور فعالی را دارند.

وی با اشاره به افزایش اعتبارات سازمان بهزیستی کشور در سال ۹۳ گفت: با حمایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری اعتبارات سازمان بهزیستی در سال ۹۳ بالغ بر ۳۸ درصد نسبت به سال ۹۲ خواهد داشت.

هاشمی ادامه داد: خوشبختانه در سال ۹۲ تخلفی از سوی دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی در بحثاستخدام معلولان گزارش نشده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: در طرح نهضت تامین مسکن معلولان و مددجویان که از ابتدای سال ۹۰ آغاز شد، بهزیستی متعهد شد ۲۰۰ هزار واحد مسکونی احداثو در اختیار جامعه هدف قرار دهد که این طرح در یک زمان‌بندی ۵ ساله به اتمام خواهد رسید.

وی افزود: بخشی از واحدهای اشاره شده در طرح نهضت تامین مسکن در اختیار معلولان و مددجویان قرار گرفته است و مابقی واحدها نیز در بخش‌های مختلف از جمله سفت‌کاری، نازک‌کاری و مراحل ساخت قرار دارند.

هاشمی در ادامه در خصوص افزایش مستمری معلولان و مددجویان تحت پوشش بهزیستی گفت: این افزایش در نیمه دوم بهمن ماه اجرا خواهد شد و با هماهنگی‌های صورت گرفته قرار است مستمری مددجویان ۲۰ درصد افزایش پیدا کنند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: با توجه به محدودیت منابع، سازمان بهزیستی نمی‌تواند افزایش بیشتری را در بخش مستمری ایجاد کند و امیدواریم با حمایت دولت و بخش‌های غیر دولتی در سال‌های آینده مستمری مددجویان افزایش قابل توجهی را پیدا کند.

وی در ادامه در خصوص اجرای بیمه اجتماعی زنان سرپرست خانوار گفت: این طرح با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از سال گذشته اجرا شده است و منابع آن از طریق درآمدهای حاصله از هدفمندی یارانه‌ها تامین می‌شود.

هاشمی افزود: در بخش بیمه تکمیلی معلولان، امسال بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان تامین اعتبار شده است ضمن اینکه یکی دیگر از اقدامات سازمان بهزیستی تامین تجهیزات توان بخشی است که در این زمینه نیز امسال ۲۰ میلیارد تومان اختصاص داده شده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور افزود: براساس بررسیهای انجام شده هزینه یک معلول ضایعه نخاعی در سال ۱۰۰ میلیارد تومان است که بخشی از این هزینه توسط بهزیستی و دولت و بخش دیگری توسط خانواده فرد معلول تامین میشود.