هاشمیان: سرنگ در لیگ برتر؟ هرگز!

به گزارش افکارنیوز، دکتر احمد هاشمیان درباره صحبت‌های جنجال‌برانگیز غلامرضا بهروان مبنی بر مشاهده سرنگ در رختکن برخی تیم‌ها اظهار کرد: این حرف‌ها در سمیناری که چهارشنبه گذشته برگزار شد، مطرح شد و بهروان درباره تاریخچه بحثدوپینگ صحبت کرد.

وی ادامه داد: ‌ بهروان درباره گذشته صحبت کرد و این که چنین اتفاقی را زمانی که به عنوان ناظر مسابقه‌ها فعالیت می‌کرد، دیده است ولی متاسفانه رسانه‌ها حرف‌های بهروان را درست منعکس نکردند. منظور او این نبود که امسال چنین اتفاق‌هایی رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: بهروان درباره شیوع دوپینگ در رده‌های سنی نگران بود که خانوده‌ها باید در آن ورود کنند چون امکان نمونه‌گیری در رده‌های سنی نیست و کار ما در این رده فقط آموزش و فرهنگ‌سازی است.

هاشمیان درباره نحوه آموزش مبارزه با دوپینگ در رده‌های سنی پایه گفت: چهارشنبه پیش جلسه شورای آکادمی فوتبال با حضور کفاشیان برگزار شد و بحثمفصلی درباره مبارزه با دوپینگ و سلامت بازیکنان در مدارس فوتبال مطرح شد. شورا مصوب کرد که آکادمی ملی برنامه گسترده‌ای داشته باشد تا آموزش مبارزه با دوپینگ را از مدارس فوتبال و آکادمی‌ها شروع کنیم. بر این اساس مدرسان خود را به آکادمی‌ها و مدارس فوتبال اعزام می‌کنیم.

رییس کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال همچنین درباره برخورد با مصرف نیکوتین بین ورزشکاران گفت: این کار به مقداری زمان نیاز دارد چون باید کار کارشناسی بیشتری در آن صورت گیرد. نظر فدراسیون و رییس کمیته انضباطی فدراسیون نسبت به این مسئله مثبت است که علاوه بر فرهنگ‌سازی با مصرف کنندگان نیکوتین برخورد انضباطی هم صورت گیرد.

وی درباره بازدید وزیر ورزش و جوانان از امکانات آکادمی ملی فوتبال و کلینیک پزشکی آن به ایسنا گفت: نیازهای خود را از طریق فدراسیون به اطلاع مسئولان ورزش رسانده‌ایم. در بحثمبارزه با دوپینگ نیاز به حمایت مالی داریم که وابسته به کل اعتبارات فدراسیون است. تاکنون هیات رییسه فدراسیون اجازه نداده‌اند که خدشه‌ای در اعتبارات کمیته پزشکی وارد شود ولی این مسئله فشار زیادی به فدراسیون وارد کرده است.

هاشمیان همچنین گفت: " وادا " ایران را به عنوان برترین فدراسیون آسیایی در مبارزه با دوپینگ انتخاب کرده و ما برای آن که این مسیر را بهتر از گذشته طی کنیم، نیاز به حمایت‌های بیشتری داریم.

وی در ادامه گفت: ‌ اکنون ۳۰ نمونه دوپینگ زیر آزمایش است و ما منتظر جواب آن‌ها هستیم.

هاشمیان در ادامه با تاکید دوباره بر اینکه در لیگ برتر خبری از سرنگ نیست، گفت: با آموزش‌ها و برخوردهای صورت گرفته و افزایش تعهد و حمایت مسئولان باشگاهی در مبارزه با دوپینگ شاهد شرایط خوبی هستیم و فکر می‌کنم تا حدی که همکاران ما حضور پیدا می‌کنند چنین معضلی نداریم. امیدوارم که این مسئله در آینده نزدیک به طور کل ریشه‌کن شود. به جرات می‌توانم بگویم که فعلا در حد گزارش هم از وجود سرنگ و این چیزها در لیگ برتر خبری نیست.

رئیس کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال در پایان گفت: نکته مهمی که نباید از نظر دور داشت این است که وجود سرنگ الزاما به معنای دوپینگ نیست ولی تصور غلطی شکل گرفته که وجود سرنگ را معادل با دوپینگ می داند. دیده شده که بازیکنان قبل از بازی به خود آمپول ویتامین ب کمپلکس تزریق کرده اند. این آمپول هیچ تاثیر خاصی روی توانایی بازیکن ندارد اما این هم تصور غلطی است که برخی دارند. ضمن این که آمپول ویتامین، دوپینگ هم محسوب نمی شود.