جزئیات سوال از زنگنه درباره خوراک پتروشمی‌ها

به گزارش افکارنیوز، مؤید حسینی صدر با اشاره به طرح سوال از وزیر نفت در مورد خوراک ارزان گاز به واحدهای پتروشیمی در سه شنبه جاری گفت: در قانون هدفمندسازی یارانه ها گفته شده است که قیمت گاز خوراک پتروشیمی ها ۶۵ درصد قیمت گاز صادراتی است که اگر این رقم را با قیمت گاز صادراتی محاسبه کنیم حدود ۲۹ سنت می شود.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متاسفانه این قانون را دولت اجرا نکرده است و با رجوع به ستاد تدابیر ویژه مصوبه ای را گرفتند که برای سال جاری قیمت گاز صادراتی حدود ۱۳ سنت باشد.

وی ادامه: اما دولت همین مصوبه را نیز اجرا نکرد که البته باز این ۱۳ سنت به نفع پتروشیمی ها بود زیرا در قانون گفته نشده که در مدت یک سال و یا ۵ سال این ۲۹ سنت برای خوراک گاز محاسبه شود.

صدر ادامه داد: اما این تفسیر پتروشیمی ها است که مبلغ ۲۹سنت باید در مدت ۵ سال گرفته شود اما در قانون چنین چیزی مطرح نشده است.

وی گفت: با فرض اینکه صحبت های پتروشیمی ها درست باشد سال گذشته باید رقم ۱۳ سنت بابتخوراک گازواحدهای پتروشیمی را پرداخت می کردند، در حال حاضر ۲.۸ سنت بابت خوراک گاز پرداخت می کنند که این کار غیر قانونی است و سالانه ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ میلیارد تومان از این خوراک ارزان سود کسب می کنند.


عضو کمیسیون صنایع ادامه داد: حتی یک ریال هم مالیات نمی دهند که این مصداق تاراج بیت المال است و این خوراک ارزان و مفت مانند این است که دولت به جای آنکه گاز را مستقیم و خام صادر کند،پتروشیمی هااین گاز را به صورت ارزان و خام صادر می کنند که منافعش در اختیار بخش خصوصی است.

حسینی صدر با اشاره به دفاع یک نماینده مجلس از رانت پتروشیمی‌های گازی که در برنامه زنده تلویزیونی در شب گذشته صورت گرفت تصریح کرد: آنچه که در بالا گفته شد واقعیت غیر قابل کتمان است ولی اینکه چرا عده ای تحلیل های غلط و نادرست ارائه می کنند قابل درک و تشخیص است.

وی ادامه داد: امیدوارم بتوانیم این واقعیتها را همه نمایندگان متوجه شوند و از غارت بیت المال جلوگیری کنند.