واعظ آشتیانی: این ۲ باشگاه ورشکسته‌اند

به گزارش افکارنیوز، امیررضا واعظ آشتیانی ابتدا در مورد اعتراض باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال در مورد عدم حمایت وزارت ورزش از این ۲ باشگاه گفت: اولین نکته‌ای که باید به آن اشاره کنم این است که چرا مجمع این ۲ باشگاه برگزار نمی‌شود و در مورد استقلال و پرسپولیس حسابرسی انجام نمی‌گیرد؟ اگر قانون تجارت را در نظر بگیریم مطمئناً باید این ۲ باشگاه مورد حسابرسی قرار بگیرند و جلسات مجمع برگزار شود تا اعضای آن مشخص کنند که آیا عملکرد باشگاه مثبت بوده یا منفی.

وی در ادامه افزود: خیلی از مسائل از جمله شیوه اداره باشگاه، مسائل مالی، مسائل فرهنگی، مسائل اقتصادی و نکات مهم دیگر باید مورد بررسی قرار بگیرند. در ضمن باید به این موضوع توجه داشت که آیا موفقیت یک باشگاه فقط به قهرمانی خلاصه می‌شود؟ اگر این مسائل طبق اصول نباشد یک مالیات سنگین به بدنه باشگاه می‌خورد و مشکلات متعدد دیگری به وجود می‌آید. بحثمهم این است که چرا دخل و خرج ۲ باشگاه مورد بررسی قرار نمی‌گیرد که می‌‌تواند یک معیار مهم برای بررسی عملکرد مدیران پرسپولیس و استقلال باشد.

مدیرعامل پیشین باشگاه استقلال همچنین تاکید کرد: زمانی که حسابرسی صورت نمی‌گیرد طبیعی است که تفاوتی بین مدیران موفق و ناموفق وجود ندارد و نمی‌توان تفاوت‌ها را آشکار کرد. البته همین موضوع باعثشده که خیلی‌ها نخواهند در این ۲ باشگاه مدیریت کنند. البته منظور من مدیران فعلی نیستند. اتفاقاً برخی مدیران حاضرند پول بدهند ولی در این ۲ باشگاه مدیریت کنند!

واعظ آشتیانی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به بحثدرآمدزایی اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال برخی مدیران می‌گویند درآمدزایی داشته‌ایم ولی نکته مهم این است که آنها باید با اسناد و مدرک این موضوع را ثابت کنند. متاسفانه عدم حسابرسی در مورد این ۲ باشگاه وجود داشته و این موضوع فقط مربوط به الان نیست و باید به قبل برگردیم که سازمان تربیت بدنی وجود داشت و سپس تبدیل به وزارت ورزش شد.

وی در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید بالاخره استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی واگذار می‌شوند؟، گفت: من در شرایط فعلی مخالف خصوصی‌سازی این ۲ باشگاه هستم ولی اگر فضا مناسب باشد خیلی هم خوب است. مگر ما چه سیاستی در مورد خصوصی کردن ورزش داریم؟ چه قانونی داریم که این کار را انجام دهیم؟ آیا با خصوصی کردن استقلال و پرسپولیس مشکلات حل می‌شود؟ مطمئناً با این وضعیت نمی‌توانند استقلال و پرسپولیس را خصوصی کنند و خصوصی‌سازی باید یک سیاست تعریف شده داشته باشد و با قوانین خاص انجام شود.

مدیرعامل پیشین استقلال افزود: اصلاً چرا خصوصی‌سازی باید از فوتبال شروع شود؟ مگر بخش‌های دیگر وجود ندارند؟ اصلا چرا باید از پرسپولیس و استقلال شروع شود که می‌تواند تبعات سیاسی و اجتماعی داشته باشد؟ این موضوع می‌تواند از جاهای دیگر شروع شود تا به اندازه کافی تجربه به وجود بیاید و پس از آن وارد بحثخصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس شویم.

وی خاطرنشان کرد: یکی از دلایلی که باعثشد این بحثدر سال‌های اخیر مدام مطرح شود به خاطر سوءرفتار و سوءنظارت مسئولان بر استقلال و پرسپولیس بود. سوال من این است که چرا نظارت بر عملکرد این ۲ باشگاه صورت نگرفت و حالا چه کسی مسئول انباشته شدن بدهی‌های پرسپولیس و استقلال است؟ مگر این ۲ باشگاه چقدر ارزش دارند که این همه بدهی داشته باشند؟ در ضمن طبق قانون تجارت استقلال و پرسپولیس با این وضعیت و بدهی‌ها دو باشگاه ورشکسته هستند. چرا در این سال‌ها برخی افراد بابت حیف و میل کردن بیت‌المال مورد مواخذه قرار نگرفته‌اند؟ چرا با آنهایی که خواستند از نردبان بیت‌المال استفاده کنند برخوردی صورت نگرفت؟