نگرانی اسرائیل از قدرت گرفتن تروریست ها در سوریه

به گزارشافکارنیوز،خبرگزاری آسوشیتدپرس، یک مقام اطلاعاتی ارشد اسرائیل می‌گوید افزایش شدید آمار جنگجویان وابسته به القاعده که برای نبرد علیه دولت سوریه به این کشور رفته‌اند، احتمال کشیده شدن ناآرامی‌ها به خارج سوریه و بازنگری اسرائیل در سیاست رسمی بی‌طرفی در قبال این بحران را افزایش داده است.

این مقام بلندپایه صهیونیست که خواسته نامش فاش نشود، با بیان اینکه اکنون ۳۰هزار جنگجوی وابسته به القاعده به صورت فعال در سوریه حضور دارند، گفته است این افزایش از برآوردهای پیشین سرویس‌های اطلاعاتی غربی هم فراتر است. به گفته وی، این رقم تا ۲ سال قبل چیزی در حدود ۲ هزار نفر بوده، اما در این مدت به شدت بالا رفته که این موضوع تهدیدی جدی برای خاورمیانه به شمار می‌رود.

وی همچنین مدعی شده است که گروه‌های فعال در سوریه اگر بتوانند به هدف اول خود یعنی برکناری «بشار اسد» رئیس‌جمهور این کشور دست یابند، سراغ هدف بعدی خود یعنی حمله به اسرائیل می‌روند. این مقام صهیونیست می‌گوید: «بعد از اسد، و بعهد از آنکه جای پای خود را در سوریه محکم کردند، تلاش های خود را معطوف حمله به اسرائیل می‌کنند.»

این مقام اسرائیلی به حداقل ۲ مورد حمله خمپاره‌ای از جنوب لبنان به سمت فلسطین اشغالی اشاره می‌کند و می‌گوید این حملات را گروه‌های وابسته به القاعده انجام داده‌اند. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان می‌گویند هدف این گروه‌ها نسبت دادن این حملات به شیعیان لبنان و تحریک صهیونیست‌ها به اقدام علیه حزب‌الله لبنان، بوده است.

به نوشته آسوشیتدپرس، اسرائیل در طی ۳ سال گذشته و بعد از آغاز درگیری‌ها در سوریه ترجیح داده دستکم به طور رسمی سیاست بی‌طرفی را در پیش گرفته و «کشته شدن رقبا به دست هم را نظاره کند».

مقام اسرائیلی با بیان اینکه این وضعیت دیگر نمی‌تواند ادامه پیدا کند، می‌گوید: «هر چقدر جنگ بیشتر ادامه پیدا کند، جهادی‌ها و افراطی‌های بیشتری به این منطقه می‌آیند.»

به نوشته آسوشیتدپرس، هرچند که اسرائیل بارها کناره‌گیری رئیس‌جمهور سوریه را خواستار شده، اما در عین حال نگران است که جایگزین اسد گروهی خطرناک‌تر باشد. آنطور که این مقام اسرائیلی می‌گوید، سیاست رسمی هنوز تغییری نکرده، اما در نشست‌های خصوصی بحث‌های داغی در مورد احتمال بازنگری در این سیاست وجود دارد.

در ۳ سال اخیر سوریه به پناهگاهی برای گروههای تروریستی وابسته به القاعده تبدیل شده و حمایت مالی گسترده عربستان از این گروهها موجب قدرت بیسابقه آنها شده است. علاوه بر کشورهای خاورمیانه، تعداد زیادی از اتباع کشورهای اروپایی هم برای پیوستن به این گروهها به سوریه سفر کردهاند، که این موضوع اروپا را نیز از تبعات بازگشت این افراد از سوریه و انجام عملیاتهای تروریستی، نگران کرده است.