مخالفان سوریه مسئول محاصره شهروندان

به گزارشافکارنیوز،اسکای نیوز عربی اظهار کرد: عمران الزعبی، وزیر اطلاع‌رسانی سوریه امروز(یکشنبه) در ژنو و در جمع خبرنگاران اعلام کرد: مخالفان مسلح صدها هزار نفر را در مناطق مختلف محاصره کرده‌اند. ما خواهان حل مساله زندانیان و بازداشت‌شدگان سوری بدون تبعیض هستیم.

وی همچنین شورشیان سوریه را مسئول محاصره مردم سوریه در روستاها و مناطق مختلف این کشور دانست.

الزعبی در ادامه گفت: برای گفت‌وگو در مذاکرات آماده‌ایم و دولت آماده است تا گذرگاه‌های انسانی را برای مردم سوریه بگشاید.

وی خاطرنشان کرد: نباید تمام مناطق محاصره شده را تنها محدود به حمص بدانیم. مناطق بسیاری در سوریه وجود دارد که محاصره شده‌اند. این مشکلات ظرف پنج یا ۱۰ روز حل و فصل نمی‌شود. روستاهای نبل و الزهرا تحت محاصره افراد مسلح از دو سال قبل هستند.

وزیر اطلاع رسانی سوریه تصریح کرد: مخالفان مسلح مسئولیت محاصره روستاها را بر عهده دارند و آن‌ها صدها هزار تن را در مناطق مختلف سوریه محاصره کرده‌اند. ما به عنوان دولت سوریه آماده بازکردن گذرگاه‌های انسانی برای کمک به افراد آسیب دیده هستیم.

وی در ادامه افزود: هزاران کودک در نبل و الزهرا هستند، باید در خصوص مساله انسانی به عنوان یک مساله واحد برخورد کرد. هزاران تن در سوریه ربوده شده‌اند. برخی مساله بازداشت شدگان را در مقابل مساله ربوده شدگان مطرح می‌کنند اما این‌ها یک چیز است و نباید هیچ تفاوتی میان آن‌ها قائل شد. همه آن‌ها مردم سوریه هستند.

این مقام سوری عنوان داشت: ما خواهان حل و فصل مساله بازداشت شدگان بدون هیچ تفاوتی هستیم. ما آماده‌ایم تا به مذاکره بپردازیم. ما از تمامی طرف‌ها و از بررسی تمام مسائل در روی میز مذاکره استقبال می‌کنیم و به آن روی باز نشان می‌دهیم.

عمران الزعبی تصریح کرد: هیات سوری نیز تعدادی مساله دارد که در جلسه مطرح می‌شود. ما به اینجا آمده‌ایم تا راه حلی را پیدا کنیم.

این مقام سوری خاطرنشان کرد: مشکلات پیچیده است و کشور ما پیشنهادهای خود را درخصوص حل وفصل این مسائل مطرح می‌کند. کشورهای مختلفی در درگیری‌های سوریه نقش دارند. آیا قطر و ترکیه و رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه از خون مردم سوریه سیراب شده‌اند؟!

وی در ادامه سخنان خود گفت: من از اصحاب رسانه می‌خواهم تا مردم را از واقعیت‌ها باخبر کنند. به وزارت خارجه سوریه بیایید و ببینید که به چه تعداد خبرنگار اجازه داده شده است تا به سوریه بیایند. ما مخالف بازدید از سوریه نیستیم.

عمران الزعبی خاطرنشان کرد: هیچ کشوری وجود ندارد که مدارس و بیمارستانهای خود را تخریب کند. ما از جواب دادن در خصوص مسائل مختلف فرار نمیکنیم اما اگر کسی گمان میکند که امکان برکناری بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه از قدرت وجود دارد، دچار خرافات شده است.