چرا معتادان پس از ترک " اور دوز " می کنند؟

به گزارشافکارنیوز،دکتر محمد رضا قدیرزاده؛ عضو گروه مطالعات اعتیاد مرکز تحقیقات پزشکی قانونی در این باره گفت: در بررسی پرونده های فوت ناشی از سوء مصرف مواد در سازمان پزشکی قانونی کشور، در اکثر موارد با بحثاُور دوز یا همان مسمومیت با مواد مخدر و مرگ ناشی از آن مواجه هستیم. در بسیاری از موارد پس از بررسی پرونده متوفی متوجه می شویم که فرد فوت شده چندروز قبل از زندان آزاد شده و یا دوره ترک خود را در کمپ ترک اعتیاد سپری کرده است و با رهایی از زندان یا کمپ ترک اعتیاد با اولین مصرف مواد مخدر جان خود را از دست داده است.

وی افزود: این موضوع همیشه برای افراد جای سوال بوده است که چرا فردی که قبل از ورود به زندان با کمپ ترک اعتیاد مقادیر زیادی مواد مخدر را مصرف می کرده است پس از گذراندن دوره زندان یا کمپ با مصرف مقادیر کمتری نیز دچار مسمومیت شده و یا فوت می نماید؟ دلیل این مسئله پدیده تحمل است که در افراد مصرف کننده مواد مخدر اتفاق می افتد. همان گونه که می دانید در اثر مصرف مداوم مواد مخدر و برای رسیدن به همان اثرات خوشایند روزهای اول مصرف مواد، فرد مصرف کننده میزان مصرف مواد خود را زیادتر می کند و در طول زمان بدن فرد نیز با مقدار جدید ماده مخدر سازش پیدا می کند به همین دلیل است که یک مصرف کننده مواد می تواند روزانه حتی بیش از ۵ گرم تریاک یا مواد مخدر دیگر مصرف کند در حالی که مقدار نیم گرم آن نیز می تواند برای فرد عادی کشنده باشد.

این کارشناس موادمخدر ادامه داد: زماني كه فرد به زندان مي افتد يا براي ترك به كمپ ترك اعتيادمي رود بدليل عدم دسترسي به مواد مخدر و پس از دوره بازگيري از مواد كه در اصطلاح سم زدايي يا دوره فيزيكي ناميده مي شود بدن تطابق خود را با مصرف ميزان بالاي مواد مخدر از دست مي دهد و مثل بدن يك فرد عادي به مواد مخدر واكنش نشان مي دهد لذا مصرف مقادير قبل از ترك يا حتي مصرف مقاديري كمتر نيز منجر به مسموميت و اوردوز در اين افراد مي شود كه در صورت عدم ارجاع به اورژانس و درمان طبي نتيجه اي جز مرگ نخواهد داشت. لازم به ذكر است مصرف داروي متادون نيز كه به عنوان داروي ترك اعتياد مواد مخدر مورد استفاده قرار مي گيرد به همان اندازه مصرف مواد مخدر در كسي كه سالم بوده و يا بتازگي دوره سم زدايي خود را پشت سرگذاشته است خطرناك مي باشد لذا تجويز خودسرانه داروي متادون نيز مي تواند منجر به اوردوز و حتي مرگ مصرف كننده شود.