به گزارش افکارنیوز، سیدمصطفی عقیلی نژاد توضیح داد: در بررسی‌های به عمل آمده مشخص شد که این نوع خاویار به هیچ عنوان یک محصول دریایی نیست و به صورت مصنوعی و از مواد ژلاتینی تهیه می‌شود که امیدواریم هم‌استانی‌ها در خرید این محصول نهایت دقت را داشته باشند.

وی ادامه داد: خاویار تقلبی را از نوعی خمیر تهیه می‌کنند و با رنگ و ژله و طعم دهنده‌ها به جای خاویار اصل در بازار توزیع می‌کنند. این محصول از درون شکم ماهیان خاویاری به دست نمی‌آید و از بسیاری از خاصیت‌های درمانی و مواد مغذی خاویار تهی است که برای سلامتی، مضر و ارزش غذایی آن پایین است.

عقیلی‌نژاد با اشاره به تفاوت قیمت خاویار اصل و تقلبی، اظهار کرد: قیمت صد گرم خاویار دریایی بسته به کیفیت آن چیزی در حدود ۱۵۰ تا ۴۲۰ هزار تومان است در حالی‌که قیمت خاویار تقلبی موجود در بازار با قیمتی به مراتب پایین‌تر و زیر بیست هزار تومان عرضه می‌شود.

وی با اشاره به روش تشخیص خاویار اصل از تقلبی خاطرنشان کرد: اگر آب جوش روی خاویار طبیعی ریخته شود بلافاصله سفت می‌شود اما خاویار مصنوعی در این شرایط به شکل ژله مانند درمی‌آید. همچنین از لحاظ دانه بندی برخلاف خاویار طبیعی که شکل بیضی یا گرد دارند خاویار تقلبی اشکال چند وجهی داشته و به صورت توده ژله‌ای است.

عقیلی نژاد یادآور شد: با توجه به توافق روسای جمهور ۵ کشور حاشیه دریای خزر مبنی بر ممنوعیت تجارت خاویار دریای خزر به دلیل کاهش شدید ذخایر طبیعی این ماهیان، صید ماهیان خاویاری صرفاً جهت تامین مولد مراکز تکثیر و بازسازی ذخایر و امکان تکثیر مصنوعی انجام می‌شود.

وی بیان کرد: کاهش ذخایر ماهیان خاویاری دریای خزر تحت تاثیر عوامل مختلف زیست محیطی شامل احداثسد بر روی رودخانه‌ها و کاهش بسترهای تخم‌ریزی طبیعی و بویژه صید غیرقانونی باعثشد تا این ماهیان در لیست گونه‌های در معرض خطر کنوانسیون بین المللی قرار گیرند.

‎عقیلی نژاد به دلایل ممنوعیت تجارت ماهیان خاویاری در حوزه دریای خزر، اشاره و بیان کرد: طی دو دهه اخیر یعنی بعد از فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی سابق و از بین رفتن نظام صید و صیادی در دریای خزر عملیات تجارت صید ممنوع شد چرا که شدت آسیب به قدری بود که میزان استحصال ماهیان خاویاری از حدود ۳۰۰۰ تن به ۳۰ تن در کل دریای خزر کاهش یافت.

وی با اشاره به اینکه گلستان دارای پنج مرکز صید و فرآورده ماهیان خاویاری است، متذکر شد، صیدگاه خواجه نفس، آشوراده، فرید پاک، ترکمن، می چالاشت و میان قلعه که در حوزه میانکاله وجود دارد از مراکز صید و فرآوردههای ماهیان خاویاری استان به شمار میرود.