به گزارش افکارنیوز، مسئولان شرکت زیرساخت آمارهای جالبی از میزان مکالمه های ایرانی ها با خارج از کشور منتشر کرده اند. آمارهایی که نشان می دهد تماس های ورودی به ایران بیشتر از تماس های خروجی از ایران است و همچنین ایرانی ها آرام آرام روش های سنتی تماس با خارج از کشور را فراموش می کنند و خدمات تلفن بین الملل اینترنتی به رقیب جدی تبدیل می شود.



در حال حاضر ۴۵ درصد تماس های خارجی از طریق(VoIP) و یا همان تلفن بین الملل اینترنتی فراهم می شود و این آمارها در حالی است که در کنار اینها باید بخش نسبتا بزرگی از مکالمه های خارجی را نیز به نرم افزارهای اینترنتی مانند اسکایپ و اوو اختصاص دهیم.



ارتباط با ۲۳۳ مقصد بین المللی



به گفته مدیرکل کنترل و هماهنگی مدیریت شبکه شرکت زیرساخت ارتباط بین الملل ایران با تمامی کشورهای دنیا به غیر از رژیم اشغالگر قدس شامل ۲۳۳ مقصد بین المللی و با استفاده از پیش شماره دو صفر برقرار می شود. همچنین تمامی ارتباطات مخابراتی از طریق ۷۰ شرکت بین المللی(کریر) TDM و VoIP بین المللی برقرار می شود.



ماهانه ۲۰۰ میلیون دقیقه مکالمه خارجی



ماهیانه در حدود ۸۰ میلیون دقیقه ترافیک تلفنی از ایران به خارج ارسال می شود و در حدود ۱۲۰ میلیون دقیقه ترافیک نیز از خارج ایران وارد کشور می شود و مجموعا به طور متوسط ۲۰۰ میلیون دقیقه ترافیک بین الملل در ماه، اتز مسیرهای مجاز کشور که همان درگاه های بین الملل شرکت ارتباطات زیرساخت است، مبادله می شود.



بیشترین ارتباط ایران با افغانستان و آمریکا



حسین معدنی پور همچنین درباره کشورهایی که بیشترین مکالمه با آنها صورت می گیرد نیز گفته: «پر ترافیک ترین کشورها در تبادل ارتباطات تلفنی با ایران در منطقه، کشورهای همسایه شامل افغانستان، عراق، امارات، ارمنستان، پاکستان، عربستان، ترکیه و آذربایجان هستند و در خارج از منطقه نیز کشورهای آمریکا، کانادا، انگلیس و آلمان دارای بیشترین ترافیک با ایران هستند.»



۱۵ درصد مکالمات از مسیر غیر از دو صفر



همچنین حدود ۱۵ درصد ترافیک صادره بین الملل به خارج از ایران نیز با پیش شماره هایی غیر از دو صفر(عمدتا ۰۲۰) و از طریق بستر زیرساخت ارسال می شود. از آنجایی که مکالمه با کارت های تلفن نیز به غیر از پیش شماره های دو صفر صورت می گیرد، بنابراین شرکت های ارائه دهنده کارت تلفن هم سهم کمی از مکالمات بین الملل را به خود اختصاص داده اند.



درصد مکالمه ها از مسیر VoIP



به گفته معدنی پور ۵۵ درصد ارتباطات مخابرات بین الملل از طریق سیستم های مداری و ۴۵ درصد دیگر از طریق سیستم های بسته ای(VoIP) برقرار می شود. VoIP همان تلفن بین الملل اینترنتی است. این سرویس در حدود یکی دو سال است در کشور راه افتاده و این آمارها نشان می دهد که در همین مدت زمان کم توانسته به خوبی جای خود را در میان مردم باز کند. این سرویس با ارائه دستگاه های کوچکی از طریق شرکت ها انجام می شود و با نصب آنها به تلفن یا مودم های اینترنت و اختصاص یک شماره و رمز به کاربر صورت می گیرد.



کاربرها به صورت ماهیانه این سرویس خود را شارژ می کنند. روش کار هم به این صورت است: کاربر ابتدا با تلفن خود شماره شرکتی که سرویس VoIP را خریداری کرده می گیرد. اگر بخواهیم به زبان ساده توضیح دهیم، با شماره گیری این شماره ها، آن شرکت ها مکالمه شما را از طریق اینترنت متصل می کنند. در واقع شما از طریق شماره گیری با تلفن ثابت بدون آنکه متوجه شوید از بستر اینترنت مکالمه های خود را انجام داده اید.



چکیده



- ماهیانه در حدود ۸۰ میلیون دقیقه ترافیک تلفنی از ایران به خارج ارسال می شود و در حدود ۱۲۰ میلیون دقیقه ترافیک نیز از خارج ایران وارد کشور می شود و مجموعا به طور متوسط ۲۰۰ میلیون دقیقه ترافیک بین الملل در ماه، از مسیرهای مجاز کشور که همان درگاه های بین الملل شرکت ارتباطات زیرساخت است، مبادله می شود.



- پرترافیک ترین کشورها در تبادل ارتباطات تلفنی با ایران در منطقه، کشورهای همسایه شامل افغانستان، عراق، امارات، ارمنستان، پاکستان، عربستان، ترکیه و آذربایجان هستند و در خارج از منطقه نیز کشورهای آمریکا، کانادا، انگلیس و آلمان دارای بیشترین ترافیک با ایران هستند.