مذاکره با شورای شهر برای بازسازی کتابخانه‌های فرسوده پایتخت

به گزارش افکارنیوز، سیدجواد سادات فاطمی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران در این باره گفت: وضعیت تهران از نظر تعداد کتابخانه‌ها، در مجموع مناسب نیست یعنی با توجه به حجم زیاد جمعیت و تراکم جمعیتی بالا، طبعا از نظر سرانه فضای مطالعه در استان تهران، بسیار پایین است. در جدول مربوط به استان‌های کشور، از حیثسرانه فضا، استان و شهرستان تهران از دیگر استان‌ها و شهرستان‌های کشور پایین‌تر هستند. به این ترتیب لازم است تا با دقت و هماهنگی بیشتر با دست‌اندرکاران این مسئله گفتگو و رایزنی شود. از زمانی که به بخش کتابخانه‌های عمومی استان تهران منتقل شدم، در صدد بودم با شورای شهر و شهرداری تهران همچنین با فرمانداری و استانداری در رابطه موضوع کم بودن فضای مطالعه و کتابخانه در تهران مذاکره داشته باشم تا بتوانیم از امکانات نهادهای یکدیگر در این زمینه استفاده کنیم و سطح خدمت‌رسانی به مردم را افزایش دهیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران ادامه داد: انتظاراتی که اداره کل کتابخانه‌های استان تهران از شهرداری دارد، از دیگر دستگاه‌های مرتبط بیشتر است چون امکانات وسیعی در اختیار شهرداری است و با نگاه جدی‌تری به حوزه فرهنگ به ویژه موضوع کتابخانه‌ها دارد. پیش از این اعلام کردم که آمادگی تعامل با نهادهای دیگر از جمله شهرداری را داریم. به این ترتیب با تعاملی که با سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ایجاد شد، تفاهمنامه‌ای با آقای خوراکیان مدیر پیشین این سازمان امضا کردیم و کتابخانه‌های شهرداری به عنوان کتابخانه‌های مشارکتی اعلام شدند.

سادات فاطمی گفت: در حال حاضر یک تبادل نظر و اطلاعات، بین شهرداری و اداره کل کتابخانه‌های استان تهران وجود دارد. با همین رویکرد، آمادگی این را داریم که با معاونت اجتماعی شهرداری هم وارد گفتگو و فضای تعامل بشویم. به این ترتیب می‌توانیم با همکاری یکدیگر و راحت‌تر، ظرفیت‌‌های مختلف را بشناسیم و کمبودها و نیازها را شناسایی کنیم. تعداد مجموع کتابخانه‌های شهرداری و نهاد کتابخانه‌ها، رقم قابل توجهی نیست که جمعیت متراکم تهران را پاسخگو باشد.

وی در ادامه گفت: هفته گذشته با آقای مسجد جامعی رئیس شورای شهر تهران جلسه‌ای داشتیم و هدفی که دنبال کردیم این بود که حتی‌الامکان، امکانات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، انجمن خیرین کتابخانه‌ساز و شورای شهر را متمرکز کنیم تا این دستگاه‌ها از جهت تنوع خدمات، از ظرفیت هم استفاده کنند. آقای مسجدجامعی هم در این جلسه قول داد تا کمک و مساعدت خود را به ویژه در زمینه بازسازی کتابخانه‌های فرسوده که نیاز به نوسازی دارند، متمرکز کند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران گفت: نکته دیگری که در جلسه مشترک با آقای مسجدجامعی درباره‌اش صحبت کردیم، به مجتمع‌های مسکونی جدیدی که ساخته می‌شوند، برمی‌گشت. نکته خوبی که آقای مسجدجامعی اشاره کرد این بود که از ظرفیت‌های قانونی این قضیه استفاده شود تا انبوه‌سازان هم فکری برای اختصاص فضاهایی به کتابخانه و امر مطالعه در نظر بگیرند. در مجموع، این جلسه را مثبت و شروع همکاری‌های مفید ارزیابی می‌کنم.

سادات فاطمی در پاسخ به این سوال که آیا جلسه مشترک با رئیس شورای شهر تهران در آینده نزدیک به تفاهمنامه هم خواهد انجامید، گفت: من پیشنهادهایی را به صورت مکتوب به آقای مسجدجامعی دادم و تقاضا کردم تا موضوع را به کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر محول کند که ایشان هم در این زمینه اعلام آمادگی کرد تا با همکاری و تبادل نظر و همچنین ارائه اطلاعات کارشناسی، انشاالله کار نهایی به مصوبات مفید و موثر بینجامد.