فقط ۱۵ میلیون نفر باید یارانه بگیرند

به گزارش افکارنیوز، ارسلان فتحی‌پور صبح امروز در نشست خبری پس از شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی اظهار داشت: در دستور امروز شورای گفت‌وگو در خصوص مواد قانون بهبود فضای کسب و کار صحبت شد و این در حالی است که این قانون در دولت خاک می‌خورد و آئین‌نامه‌های اجرایی آن هنوز تصویب نشده است.

وی افزود: دولت گذشته اعتقادی به این قانون نداشت ولی از دولت یازدهم می‌خواهیم تا بر اجرای این قانون تاکید داشته باشد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به عدم حضور وزرا در شورای گفت‌وگو گفت: حضور در شورای گفت‌وگو از وظایف قانونی وزرا است و اگر وزرا به شورای گفت‌وگو نیاید و نماینده خودشان را بفرستند کار خلاف قانون صورت گرفته و ما به عنوان یک دستگاه نظارتی وزرا را به مجلس کشانده و از آنها سوال می‌کنیم چرا که همه باید از قانون تمکین کنند.

وی افزود: وقتی وزرا در شورای گفت‌وگو حضور نمی‌یابند و نمایندگان خودشان را می‌فرستند این جلسات منجر به نتیجه نمی‌شود.

وی همچنن گفت: روز گذشته ۶ تا ۷ ساعت کمیسیون‌های تخصصی بر روی قانون هدفمندی سازی رایانه‌ها و فاز هدفمندی آن بحثکردند و این در حالی است که دولت فقط به ما ۴ رقم اعلام کرده و قیمت حامل‌های انرژی نحوه پرداخت یارانه‌های نقدی، رسیدگی به اقشار آسیب‌پذیر، حمایت از تولید ابهام داشته و شفاف‌سازی نشده است.

وی افزود: تجربه تلخ گذشته نشان می‌دهد برای اجرای فاز دوم باید کار کارشناسی لازم انجام شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: پیشنهاد کمیسیون به ما این است که فقط جامعه هدف که شامل افراد تحت پوشش کمیته امداد، سازمان بهزیستی، کارگران و افراد بیکار است، یارانه دریافت کنند که بر اساس آمار جمعیت این افراد در حدود ۱۵ میلیون نفر است.

وی گفت: همچنین ما معتقدیم پرداخت یارانه باید بر اساس خوداظهاری متقاضیان یارانه باشد و اگر خلاف آن ثابت شود افراد باید جریمه شوند، چرا که ما معتقدیم لازم نیست همه مرذم یارانه دریافت کنند.

وی افزود: روز گذشته تاکید کردیم تا رقم یارانه‌های نقدی افزایش پیدا نکند و همان رقم ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان باقی بماند. در عوض از تولید ملی و همچنین بخش سلامت حمایت شود.

فتحی‌پور گفت: در خصوص قیمت حامل‌های انرژی پیشنهاد دادیم تا قیمت حامل‌ها بر اساس الگوی مصرف باشد یعنی افرادی که مصرف بیشتری دارند قیمت بالاتری بپردازند و افرادی که کم مصرف هستند قیمت کمتری بپردازند.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص قیمت بنزین در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها گفت: قیمت حامل‌های انرژی در اختیار دولت است و دولت باید قیمت‌ها را تعیین کند.

وی افزود: دولت گفته است سه ماه طول میکشد تا آئیننامههای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانهها تدوین شود.