به گزارش افکارنیوز، بهمن محمدی اظهار کرد: محصولات مورد مصرف عموم مردم در هر کشور جزو کالاهای راهبردی آن کشور محسوب می‌شوند که معمولا کشورها سعی می‌کنند خودشان این محصولات را تولید کنند.

وی افزود: در کشور ما گندم، برنج، ذرت، دانه‌های روغنی و … جزو محصولات راهبردی(استراتژیک) محسوب می‌شوند که باید بتوانیم حتی‌المقدور در تولید این محصولات به خودکفایی برسیم.

محمدی با بیان این‌که اولویت دوم، کالاهای ضروری هستند که باید متناسب با مزیت‌های نسبی، مطلق و رقابتی برای تامین آنها تلاش کرد، گفت: تولید این کالاها معمولا در کشور مقرون به صرفه نیست؛ بنابراین لازم نیست تا استعدادهای خود را در تولید آنها مصرف کنیم.

این کارشناس کشاورزی ادامه داد: اولویت بعدی، کالاهای غیرضروری و اصطلاحا لوکس هستند که سرمایه‌گذاری برای آنها ضروری نیست و باید حتی‌الامکان در کاهش مصرف آنها تلاش کنیم اما اگر تقاضایی برای این محصولات در بخشی جامعه وجود داشته باشد باید از طریق واردات آنها را تامین کرد.

به گفته‌ وی گندم به عنوان منبع تامین نان که غذای عموم مردم ایران است محصولی استراتژیک برای کشور محسوب می‌شود. در سال‌های گذشته درخصوص تولید این محصول تلاش‌هایی شد که در مقطعی هم به خودکفایی رسیدیم اما مجددا به دلایلی از جمله خشکسالی، تولید گندم با مشکلاتی همراه شد.

نماینده مجلس در دوره هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که به دلیل مشکلات کم‌آبی، بهره‌وری محصولات کشور در واحد سطح پایین است، اظهار کرد: میانگین تولید محصول در ایران چهار تا پنج تن در واحد سطح است که این میزان باید هشت تا ۹ تن برسد. باید بتوانیم از همین میزان ظرفیت در بخش آب و خاکی که در اختیار داریم بیشترین بهره را ببریم.

این کارشناس کشاورزی با تقدیر از عملکرد دولت درخصوص تعیین به‌موقع نرخ خرید تضمینی گندم، تصریح کرد: امسال درخصوص تعیین نرخ گندم اقدام خوبی انجام شد که قبل از کشت آن را اعلام کرد و این مساله می‌تواند در تولید بیشتر گندم موثر باشد.

محمدی حفظ محیط زیست را استراتژیک‌تر از اقتصاد کشاورزی دانست و گفت: محصولات کشاورزی را حتی در صورت ناتوانی در تولید، می‌توانیم وارد کنیم اما اگر محیط زیست را از بین ببریم دیگر نمی‌توانیم آن را اصلاح کرد؛ بنابراین حفظ منابع طبیعی مهم‌تر از تولید کشاورزی است.

این کارشناس کشاورزی اظهار کرد: آمایش سرزمین و الگوی کشت به حفظ محیط زیست کمک بسیاری میکند که این مساله میتواند با وضع قوانین به شکل سختگیرانهتری دنبال شود.