به گزارش افکارنیوز، وقتی از جذبه سخن می گوییم، منظور ظاهر زیبا، شیک پوشی، آداب دانی یا معاشرت نیست، جذبه واقعی فراتر از زیبایی ظاهر است و ارتباط زیادی با خصوصیات ظاهری افراد ندارد. جذبه، توانایی و قابلیتی است که بعضی افراد برای ایجاد رابطه ای صمیمانه از آن برخوردارند و باعثمی شود دیگران در حضور آنها احساسی عالی داشته باشند.

جذبه، ژنتیکی یا مهارتی اکتسابی است؟

شاید گاهی به خودتان بگویید: «من ذاتاً فرد باجذبه ای نیستم، برای همین آدم خوشبختی نیستم!» اما طبق پژوهش های متخصصان خلاف این ثابت شده است. جذبه هنر و مهارتی است که باید کسب شود. البته در این شکی نیست که بعضی افراد به طور طبیعی افرادی با جذبه هستند و نسبت به دیگران از این امتیاز برخوردارند. اما جذبه ترکیب اسرارآمیزی نیست که فقط ژنتیکی باشد. جذبه، برخورداری از مهارتی ویژه است که اغلب ما چیز زیادی درباره آن نمی دانیم یا اصلاً چیزی نمی دانیم. این به این معناست که جذبه اکتسابی است.

راز جذبه چیست؟

وقتی به افراد حس ارزشمند بودن را القا می کنید و اعتماد به نفس آنها را تقویت کنید، فردی جذاب هستید! انسان ذاتاً نیاز دارد به او به چشم موجودی ارزشمند نگاه کنند. بنابراین راز جذبه ساده است؛ کاری کنید که دیگران احساس کنند مهم و باارزشند.
هرگاه به دیگران احساسی عالی ببخشید و افراد با شما احساس ارزشمند بودن بکنند، فرد جذابی خواهید بود.

جذب یک زن:

زنان عاشق مردان با جذبه هستند و برای اینکه مقابل زنان با جذبه باشید، باید افکار و احساسات آنها را بشناسید. کارهایی انجام دهید که به لحاظ عاطفی بر آنها تاثیر بگذارد. سه نیاز اصلی و عاطفی هر زن عبارتند از: محبت، توجه و احترام. پس این سه اصل را در برخورد با زنان در نظر بگیرید. زنان براساس محبت، علاقه و اطمینان افراد به آنها درباره شان قضاوت می کنند. از پس ظاهر افراد به قلب و درون شان نگاه می کنند. راه جذب یک زن این است که تمام و کمال به او توجه کنید. به یاد داشته باشید از یک ساعت گفتگو با زنان باید ۴۵ دقیقه گوش کنید و فقط ۱۵ دقیقه حرف بزنید، بدون آنکه گفتگوی او را قطع کنید. هرگاه با زنی برخورد می کنید، طوری با او رفتار کنید که گویا او زیباترین زن دنیاست و مهمترین شخص زندگی تان است.

جذب یک مرد

مردان نسبت به زنان بیشتر آمادگی جذب شدن را دارند. باید هرگاه مردی بعد از کسب موفقیت در هر زمینه ای مورد احترام قرار بگیرد و افراد مهم زندگیش به خصوص زنان او را تحسین و تشویق کنند، به بالاترین حس ارزش و اهمیت دست می یابد. این انگیزه و تشویق در باور فردی و هویت مردان نقش بسزا دارد. مردان بدون توجه به اینکه چقدر موفق هستند، همیشه احساس ناامنی می کنند. مردان از حسی برخودارند که روانشناسان به آن حس «نگرانی از موفقیت» می گویند. یعنی در هر شرایطی نگران موفقیت و آینده شان هستند. پس راه اصلی جذب یک مرد ساده است. از او سوالاتی بپرسید و او را به خاطر موفقیت هایش تشویق کنید. از او به خاطر کار و پیروزی هایش تقدیر کنید. هرگاه زنی با مردی درباره کار و مسیر شغلی اش صحبت کند و او را به خاطر موفقیت هایش ستایش و تحسین کند، موجب آرامش و دلگرمی مرد می شود. و او به شما به چشم جذاب ترین زن دنیا نگاه می کند. بارها اتفاق افتاده که زنی را با چهره و ظاهری معمولی، کنار مردی خوش قیافه و موفق ببینید و بگویید: «نمی دانم، او در آن زن چه می بیند؟!» پاسخ این است: «همان چیزی که او در آن مرد می بیند.» وقتی زنی به چشمان همسرش نگاه می کند و او را ارزشمند و مهم می یابد و مدام مرد را به خاطر پیروزی ها و موفقیت هایش تشویق و تحسین می کند، مرد قادر نیست مقابل آن زن مقاومت کند. در نتیجه مجذوب او می شود.

پنج راه برای جذابیت

۱. پذیرش: بزرگترین هدیه ای که می توانید به افراد بدهید، «توجه مثبت و بی قید و شرط» است. افراد را به طور کامل و بی حدوحصر بپذیرید. هرگز از افراد انتقاد و عیب جویی نکنید. طوری آنها را بپذیرید که گویی معجزه طبیعت اند؛ این نقطه شروع جذابیت است.

۲. تقدیر: هرگاه از دیگران به خاطر کاری که انجام داده اند،(چه کوچک، چه بزرگ) تقدیر کنید، اعتماد به نفس شان بالا می رود. احساس می کنند ارزشمند و مهم هستند و قابلیت و توانایی بیشتری در خود احساس می کنند. در این حالت بازدهی آنها دو برابر می شود. هرگاه به فردی لبخند می زنید، یا از او تقدیر می کنید، علاوه بر آنکه اعتماد به نفس و احساس ارزش در او بالا می رود، خودتان هم چنین حسی پیدا می کنید. هر زمان کاری می کنید یا چیزی می گویید که باعثشود افراد دیگر خودشان را بیشتر دوست داشته باشند، در واقع خودتان را در نظر آن فرد محبوب تر می کنید.

۳. تایید: بنا به گفته بعضی، تایید همان چیزی است که بچه ها برای آن گریه می کنند و مردها برایش می میرند. همه انسان ها در طول زندگی نیازی شدید به تایید رفتار و موفقیت هایشان دارند. تایید، هراندازه که باشد انسان را راضی نمی کند. این نیاز مانند نیاز به غذا و استراحت، مداوم و همیشگی است. افرادی که پیوسته به دنبال فرصت هایی برای تایید دیگران هستند، هر جا که پا می گذارند، با استقبال روبرو می شوند. به یاد داشته باشید، وقتی افراد را تایید می کنید، چنان حس شگفت انگیزی در مورد خود پیدا می کنند که شما را فردی جذاب، باهوش، دوست داشتنی و فوق العاده با جذبه می یابند.

۴. تحسین: بنا به گفته آبراهام لینکلن: «همه، تحسین را دوست دارند» وقتی ویژگی ها، توانمندی ها و موفقیت افراد را صادقانه و خالصانه تحسین می کنید، ناخودآگاه آنها احساس بهتری درباره خود پیدا می کنند. احساس می کنند فردی مورد تایید، ارزشمند، مهم و مقبول هستند. در نتیجه علاقه شان به خودشان و شما بیشتر خواهد شد. از پوشش فرد تعریف کنید. یکی از خصوصیاتش را مانند وقت شناسی یا پیگیری تحسین کنید. شخص را به خاطر جایزه یا رسیدن به هدفی مورد تحسین و تشویق قرار دهید. همیشه در فرد به دنبال چیزی باشید که بتوانید از آن تمجید کنید و هر بار که چیزی پیدا می کنید، او بیشتر به شما علاقمند خواهد شد و شما را فردی باجذبه خواهد یافت.

۵. توجه: مردم اهمیت نمی دهند که چقدر می دانید تا وقتی که بدانند چقدر اهمیت می دهید. توجه، از مهمترین موارد بین موارد دیگر است. توجه، قدرتمندترین رفتار برای ایجاد اعتماد به نفس و کلید جذبه آنی است. جذبه، مستلزم توجه تمام و کمال است. به خصوص هنگام گوش دادن، روابط خوب، چه اجتماعی، چه حرفه ای، براساس ویژگی های زیادی پایه ریزی می شوند، اما هیچ کدام مهمتر از این نیست که از نظر دیگران یک شنونده همدل تلقی شوید. هر چه شنونده بهتری باشید در روابط خود ارزشمندتر خواهید بود. این مهمترین اصل توجه تمام و کمال است.

راز/ شماره ۴۰/ نیمه اول بهمن ماه ۹۲/ محسن امیرپور لاریجانی/ صفحه ۷۶