پاسخ سرمایه گذاران خارجی به دعوت روحانی

به گزارشافکارنیوز،هم اکنون هیات بزرگ اقتصادی از کنفدراسیون اتاق های بازرگانی آسیا و اقیانوسیه برای توسعه تجارت و سرمایه گذاری در تهران بسر می برد و نشانه هایی از برنامه ریزی شرکت های بزرگ اقتصادی آسیا به منظور سبقت در مسابقه حضور در ایران وجود دارد.

آمار نشان می دهد در سال ۲۰۱۲ مجموع صادرات ایران به کشورهای عضو این کنفدراسیون بدون احتساب صادرات نفت خام و گاز و خدمات فنی و مهندسی حدود ۱۵ میلیارد دلار و میزان واردات ایران از این کشورها معادل ۲۴ میلیارد دلار بوده است.

جمهوری اسلامی ایران هم اکنون بر تقویت نگاه به شرق و توسعه مناسبات با همسایگان تاکید دارد و دیدگاه دولت یازدهم بر تقدم نگاه منطقه ای در روابط بین المللی و تقویت گسترش سازمان ها و پیمان های منطقه ای است.

پس از روشن شدن دیدگاه های دولت یازدهم در سیاست خارجی، توافق ایران با گروه پنج بعلاوه یک و سخنان رییس جمهوری اسلامی ایران در داووس در زمینه مساعد بودن ایران برای سرمایه گذاری خارجی ها در همه بخش های اقتصادی شرکت های آسیایی خود را آماده سفر به ایران می کنند.

دکتر روحانی در داووس ضمن تشریح شرایط جدید اقتصادی و سرمایه گذاری در ایران گفت که امروز اقتصاد ایران را نزدیک ترین، همگون ترین و با ظرفیت ترین اقتصاد به اقتصادهای موفق نوظهور می بیند و آینده را همراه و در کنار آن ها ترسیم می کند.

رییس جمهوری ایران از همه دعوت کرد به ایران سفر کنند و زمینه های وسیع سرمایه گذاری و همکاری مشترک امنیت ساز را، خود، مشاهده کنند و با بخش خصوصی و دولتی ایران تماس حاصل کنند؛ با فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی آشنا شوند؛ و از نزدیک، مهمان دوستی ایرانیان را تجربه کنند.

درست چهار روز پس از این سخنان رییس جمهوری و دعوت عمومی برای سرمایه گذاری در ایران و گسترش روابط اقتصادی، هیات بزرگ اقتصادی از آسیا و اقیانوسیه راهی تهران شد تا توسعه تجارت و سرمایه گذاری با ایران را بررسی کند.

در این هیات بزرگ فرستاده ویژه رییس جمهوری فیلیپین در امور تجاری و همچنین تعدادی از اعضای کنفدراسیون اتاق های بازرگانی و صنعت آسیا – اقیانوسیه حضور دارند.

این حضور باعثشده این کنفدراسیون بر روی تارنمای خود از علاقه مندان به اقتصاد ایران دعوت کند در دهمین همایش بین المللی کسب و کار زنان کارآفرین در ایران و نخستین نمایشگاه بین المللی فرآورده های لبنی و صنایع وابسته در استان گلستان که هر دو بهمن ماه امسال برگزار می شود شرکت کنند.

نیاز ژاپن، چین و هند به انرژی ایران عاملی است که نخستین نگاه ها از کشورهای آسیایی به ایران توسط این کشورها صورت گیرد و در این چارچوب نیز ˈماسا هیکوکوموراˈ فرستاده ویژه نخست وزیر ژاپن شهریور ماه به ایران سفر و با دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد.

ˈ شینزو آبه ˈ نخست وزیر ژاپن نیز در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد در داووس با رییس جمهور ایران دیدار و گفت وگو کرد تا نشانه ای از خواست ژاپنی ها برای سرمایه گذاری در ایران باشد و شرکت های این کشور مطمئن به این سرمایه گذاری شوند.

رییس جمهور ایران، معتقد است ژاپن یک کشور مهم آسیایی و دوست ایران است و تهران مطمئن است که ژاپن به عنوان یک کشور بزرگ صنعتی و قدرتمند در آسیا نخواهد گذاشت کشورهای ثالثدر روابط تهران – توکیو خدشه ای وارد کنند.

دکتر روحانی با استقبال از سرمایه گذاری ژاپن در صنایع ایران بویژه در نفت و گاز با توجه به اهمیت نگاه بلندمدت در امنیت انرژی، اظهار امیدواری کرده است که این دیدارها آغاز تحرک سازنده در روابط دو کشور بویژه در زمینه اقتصادی باشد.

پیش بینی های موجود نشان می دهد آسیا تا سال ۲۰۵۰ به عنوان موتور محرکه اقتصادی جهانی مطرح شده و سهم خود از تولید ناخالص داخلی جهان را که هم اکنون حدود ۳۵ درصد است به بیش از ۵۰ درصد ارتقا می دهد.

نرخ رشد مصرف انرژی در این منطقه در دهه گذشته و توسعه سریع این منطقه، موضوع تامین انرژی و امنیت آن هم اکنون یکی از مسایل مهم برای این قاره است. بر مبنای آمار سازمان بین المللی انرژی، قاره آسیای در حال توسعه به جز کشورهای ژاپن و کره جنوبی تقاضای انرژی در جهان را به ۴۲ درصد افزایش خواهند داد.

حال ایران با در اختیار داشتن جایگاه ژئوپلتیک و ژئواستراتژیک مناسب، در کانون منطقه ای کشورهای آسیایی برای سرمایه گذاری قرار گرفته است. کشوری که ۷۰ درصد نفت و ۴۰ درصد گاز جهان را در اختیار دارد و براین اساس می تواند نقش قابل توجهی در تامین امنیت انرژی این قاره ایفا کند.