لغو تحریم ۱۴ شرکت پتروشیمی مشروط شد

به گزارش افکارنیوز، ابتدای آذرماه سال جاری بود که ایران و گروه ۱ + ۵ در ژنو توافقنامه ای امضا کردند تا طبق آن دو طرف، اقدامات داوطلبانه ای را در بازه زمانی ۶ ماهه اجرایی کنند.

بر این اساس، امریکا و اتحادیه اروپا موظف به لغو تحریم های صادرات پتروشیمی ایران و تعلیق تحریم خدمات مرتبط شدند. در این بند از توافقنامه ایران و ۱ + ۵ هیچ شرطی برای لغو تحریم های پتروشیمی ایران ذکر نشده است اما خزانه داری امریکا که مرجع رسمی اعلام لغو این تحریم ها شناخته می شود با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد که ۱۴ شرکت پتروشیمی بندر امام، پتروشیمی بوعلی سینا، پتروشیمی قائد بصیر، بازرگانی پتروشیمی ایران، پتروشیمی جم، پتروشیمی مرجان، پتروشیمی مبین، ملی صنایع پتروشیمی، پتروشیمی نوری، پتروشیمی پارس، پتروشیمی صدف عسلویه، پتروشیمی شهید تندگویان، پتروشیمی شازند و پتروشیمی تبریز پیرو توافقنامه ژنو به صورت برگشت پذیر لغو تحریم می شوند اما لغو تحریم های آنها به شرط عدم معامله این شرکت های پتروشیمی با افرادی است که در لیست تحریم های امریکا قرار دارند.

در واقع هر گونه معامله تجاری بین شرکت های یادشده با افرادی که به طور حقیقی تحریم شده اند، منجر به بازگشت اسم آن شرکت پتروشیمی به لیست سیاه خزانه داری امریکا خواهد شد.

شرکت پتروشیمی فجر جم که یکی از شرکت هایی است که نامش در لیست تحریم های امریکا وجود دارد، روز گذشته اعلام کرد نام این شرکت از لیست تحریم ها خارج شده است اما شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران تا این لحظه هیچ مستنداتی از لغو تحریم ها بدست نیاورده است.