آخرین آمار مبتلایان به وبا

به گزارشافکارنیوز،دکتر «محمود نبوی» که در کنگره بیماری های عفونی و گرمسیری ایران در تهران سخن می گفت، افزود: امسال ۲۴۳ هزار و ۶۴ نمونه مشکوک به آزمایشگاه های تشخیص وبای کشور ارسال شد که از این تعداد ۲۵۶ مورد قطعی ابتلا به ویبرو کلرای التور با سرو گروپ O۱ تایید شد.

وی که با عنوان بررسی اپیدمیولوژیکی بیماری وبا در کشور - سال ۱۳۹۲ در این کنگره سخنرانی می کرد، افزود: این بیماری در محدوده پوشش خدماتی ۱۹ دانشگاه علوم پزشکی از مجموع ۵۳ دانشگاه علوم پزشکی گزارش شده است.

نبوی گفت: بر اساس این بررسی که به صورت توصیفی مقطعی بر روی کل بیماران مبتلا به وبا طی سال ۱۳۹۲ در کشور انجام شد، اتباع خارجی ۸۳ درصد و اتباع ایرانی نیز ۱۷ درصد موارد ابتلا به وبا در کشور را تشکیل می دهند.

این مقام مسوول در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: مردان حدود ۹۱درصد و زنان کمتر از ۱۰ درصد مبتلایان به وبا در سال ۹۲ کشور را تشکیل می دهند.

وی با بیان اینکه ۵ / ۷۴ درصد مبتلایان در روستاها و ۵/۲۵ درصد نیز در شهر ها زندگی می کردند، گفت: کودکان فقط چهار درصد مبتلایان را تشکیل می دهند.

دکتر نبوی گفت: ایران هر چند پیشرفت های زیاد بهداشتی داشته است اما وبا هنوز هم به عنوان یک اولویت مهم بهداشتی به شمار می آید و باید برنامه ریزی آمادگی مقابله احتمالی با اپیدمی های وبا مورد توجه قرار گیرد.

وی همجواری ایران با کشورهای با اندمیستی بالای بیماری وبا، عدم دسترسی کامل به آب آشامیدنی سالم در برخی مناطق کشور به ویژه مناطق همجوار کشورهای یاد شده و همچنین در برخی مناطق روستایی را از جمله عوامل مهم بروز وبا در کشور عنوان کرد.

وی اظهارداشت: همچنین عدم رعایت بهداشت فردی و ضعف و فقدان سیستم ها دفع و تصفیه فاضلاب هم از عوامل دیگر ایجاد این بیماری به شمار می آید.

کنگره مزبور از ۵ تا ۹ بهمن ماه در تالار امام علی (ع) دانشگاه شهید بهشتی برگزار می شود.