به گزارش افکارنیوز، جان دیمیتری نگروپونته، از سال ۱۹۶۰ تا ۱۹۹۷ در دستگاه دیپلماسی ایالات متحده آمریکا فعال بوده است. وی تجربه کار با ۹ رئیس‌جمهوری آمریکا با دیدگاه‌های مختلف سیاسی را داشته است.

او در سال ۱۹۸۱ سفیر آمریکا در هندوراس شد. ‌ وی همچنین با آمدن جورج بوش پسر از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۴ سفیر آمریکا در سازمان ملل شد و پس از آن به عنوان سفیر به عراق رفت. وی در سال ۲۰۰۵ رئیس سازمان امنیت ملی آمریکا شد و بعد از آن مدتی را در شورای امنیت ملی آمریکا کار کرد.

نگرو پونته در مصاحبه با سایت دیپلماسی ایرانی درباره نگرانی‌های استراتژیک آمریکا گفت: آنچه بیشتر مرا نگران می‌کند، مشکلات اقتصادی و سرمایه‌داری ما است. من از این می‌ترسم که استراتژی‌های جهانی و هم‌پیمانی‌ها و روابط ما در طول ۵۰ سال گذشته تحت تاثیر مشکلات اقتصادی قرار بگیرند و بخواهیم هزینه‌های بسیار سختی بابت آنها بدهیم. بعد از همه اینها، ما باید دریابیم که روابط بسیار نزدیکمان با هم‌پیمانانمان در ناتو، ژاپن و کره‌جنوبی که پایه‌های بسیار سخت و تنگاتنگ ارتباطی‌ای را ایجاد کرده‌اند، نیاز به منابع بیشتری برای تحکیم روابط دارند.

وی می‌افزاید: شما نمی‌توانید همه این روابط را داشته باشید(و همچنین تعهداتی که به طور ضمنی داده‌ایم) اگر به کسری‌های بزرگ بودجه بربخورید و نگرانی‌های بسیاری از ورشکستگی داشته باشید این مسئله‌ای است که ما باید همواره به فکر علاج آن باشیم. شاید بتوان گفت که این مهمترین مسئله‌ای است که در امنیت ملی برای ما تبدیل به چالش شده و امروزه ما با آن مواجهیم.

یادآور میشود بدهیهای آمریکا هماکنون از مرز ۱۷ هزار میلیارد دلار عبور کرده و گفته میشود بالغ بر ۶ هزار میلیارد از این رقم مربوط به ۵ سال ریاستجمهوری اوباما میباشد. بحران شدید اقتصادی و کسری بودجه سال گذشته بخشهای مهم دولت آمریکا را به مدت دو هفته به تعطیلی کشاند.