حجت السلام سیدمحمد سادات منصوری در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه حضرت فاطمه(س) در همه رفتار و گفتارشان الگوی بشریت چه زن و چه مرد هستند، یادآور شد: به ویژه برای زنان عالم همانطور که پیامبر اسلام(ص) در مورد ایشان لقب "سیدة النساء العالمین" را به کار بردند.
وی با تأکید بر وجوه مختلف شخصیتی حضرت زهرا(س) افزود: حضرت فاطمه(س) ارتباط خاصی با خداوند، یک رابطه عمیق با پیامبر اسلام بعنوان پیامبر خدا و نیز بعنوان پدر و یک ارتباط با امیرالمؤمنین(ع) به عنوان امام و ولی و نیز بعنوان همسر داشتند، همچنین در سیره حضرت زهرا نوع ارتباط ایشان با فرزندانشان و با مردم و مباحثاجتماعی بیان شده که نیازمند به تأمل و ژرف نگری و بعد الگوبرداری است.

رئیس مرکز پاسخگویی به شبهات دینی سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به داستان تولد حضرت عیسی(ع) و ارتباط آن با دعای مادرحضرت مریم(س) تأکید کرد: قرآن به خوبی زمینه سازی ولادت شخصیت استثنایی حضرت عیسی(ع) را که بدون پدر به دنیا خواهد آمد به روشنی بیان می فرماید و مقدمه تولد این پیامبر بزرگوار را از دو نسل قبل بیان می کند که مادربزرگ ایشان یعنی مادر حضرت مریم(س) از خداوند فرزندی را می طلبد که در راه او خدمتگذاری کند و خداوند نذر او را می پذیرد.

حجت الاسلام سادات منصوری افزود: پس از مدتی که حضرت مریم(س) به سنی می رسد که باید مطابق نذر مادر در معبد زندگی کند خداوند سرپرستی این کودک را به حضرت زکریا(ع) یکی از پیامبران خود می سپارد و در محیط پاک و معنوی معبد حضرت مریم رشد می کند ضمن اینکه بر اساس آیات قرآن غذایی که ایشان می خورند نیز از بهشت است. بنابراین زمینه تولد حضرت عیسی(ع) در شرایط بسیار پاک فراهم می شود که ما شبیه این مسئله را در زمینه سازی تولد حضرت زهرا(س) در روایات اسلامی داریم.

وی تأکید کرد: به دستور خداوند حضرت محمد(ص) ۴۰ شبانه روز از حضرت خدیجه کناره گیری کردند و به عبادت پرداختند و تنها از غذای بهشتی استفاده کردند تا نطفه پاکی درست شد. این مسائل برای این بود که حضرت زهرا در آینده قرار است فرزندانی به دنیا آورند که امام و ولی خدا بر زمین باشند.

رئیس مرکز پاسخگویی به شبهات دینی یادآور شد: برخی گمان می کنند که تربیت فرزند تنها به محیط خانواده، روش تربیتی و محیط آموزشی خلاصه می شود در حالیکه این نمونه های اشاره شده نشان می دهد که برای داشتن فرزندان صالح باید ابتدا زمینه های پاکی را ایجاد کنیم و آنگاه می توان با آسودگی به تربیت آنها پرداخت.

وی به سیره عملی حضرت زهرا(س) در خانواده به عنوان دختر، همسر و مادر اشاره کرد و با بیان روایتی از امام حسن(ع) در مورد مادر گرامی شان، بر نقش تربیتی این بانوی بزرگوار اسلام تأکید کرد و گفت: از امام حسن مجتبی(ع) نقل شده که ایشان فرمود شبی دیدم مادرم زهرا در سجده های خود مدام همسایگان و دیگران را دعا می کند از ایشان سؤال کردم که چرا تنها دیگران را دعا می کنید و مادرم فرمود که من از پدرم پیامبر شنیدم که " الجار ثم الدار ".

حجت الاسلام سادات منصوری افزود: همین مطلب نشان دهنده گوشه کوچکی از روش تربیتی حضرت زهرا(ع) است که ایشان درس مردمداری را عملا به فرزندانشان آموختند و تنها به بیان زبانی اکتفا نکردند. بنابراین ما نیز باید الگوی عملی برای فرزندانمان باشیم و دستورات اسلام را در عمل جاری کنیم وقتی دروغ نگوییم، غیبت نکنیم، حق مردم را بدهیم و... فرزندانمام نیز بر همین راه خواهند بود و بر عکس آن هم صادق است چراکه از کوزه همان تراود که در اوست.