محمدحسين اردشيري در پاسخ به پرسشي در خصوص تصميم اتخاذ شده درباره حوادث پتروشيمي فرسوده خارك اظهار داشت: پيشنهاداتي كه در خصوص نوسازي پتروشيمي خارك مطرح شد به شوراي معاونين رفت و بحث مفصلي در خصوص آن شد.

به گزارش فارس، وی افزود: بحثبازسازی کلی پتروشیمی خارک توسط وزارت نفت توسط وزیر نفت در شورای معاونین مطرح شد که با رفتن ایشان از وزارت نفت مصادف شد و سرنوشت این طرح مشخص نیست اما به احتمال زیاد پتروشیمی خارک مورد بازسازی اساسی قرار خواهد گرفت.

مدیرکل ایمنی، بهداشت و محیط زیست وزارت نفت تصریح کرد: با توجه موارد مربوط به ایمنی نظر ما این است که کلا پتروشیمی خارک جمع‌آوری شود چرا که در جای حساسی قرار گرفته است چنانکه پایانه اصلی و عمده صادرات نفت کشور در جزیره خارک قرار داد.

وی اضافه کرد: البته اگر پتروشیمی خارک به طور کامل بازسازی و نوسازی شود و موارد مربوط به پدافند غیرعامل در آن رعایت شود ادامه کار آن مشکلی نخواهد داشت.
اردشیری تاکید کرد: نظر ما این است که از نظر مسائل ایمنی این پتروشیمی کاملا جمع‌آوری شود یا اگر چنین نمی‌شود کاملا مورد بازسازی قرار بگیرد.

*تامین امنیت خارج از فنس بر عهده نیروی انتظامی است / برنامه جدید وزارت نفت برای تامین امنیت خطوط لوله

وی در ادامه در پاسخ به پرسشی در خصوص مسئول تامین امنیت خطوط لوله گاز با توجه به اقدامات خرابکارانه اخیر گفت: طبق قانون داخل فنس یا داخل محدوده تاسیسات تامین امنیت خطوط لوله و تاسیسات بر عهده وزارت نفت است اما در خارج از این محدود تامین امنیت خطوط بر عهده نیروی انتظامی است.

میرکل ایمنی، بهداشت و محیط زیست وزارت نفت افزود: اخیرا نیز توسط وزیر نفت نامه‌ای به شورای عالی امنیت ملی ارسال کردیم و توضیح دادیم امنیت خطوط در خارج از محدوده تاسیسات بر عهده نیروی انتظامی است.

وی اضافه کرد: در عین حال وزارت نفت برنامه مفصلی برای افزایش امنیت خطوط داریم که به زودی اجرایی خواهد شد تا دیگر کسی امکان دست‌درازی به خطوط لوله را پیدا نکند.

وی اظهار داشت: در این برنامه مراقبت‌های فیزیکی، گشت و دیگر موارد پیش‌بینی شده و نامه‌نگاریهایی نیز با وزارت کشور و شورای عالی امنیت ملی انجام داده‌ایم تا حفاظت کامل‌تری از این خطوط انجام شود.

اردشیری تصریح کرد: به هر حال ۱۴ هزار کیلومتر خط لوله نفت و ۴۰ هزار کیلومتر خط لوله گاز در کشور داریم که حفاظت از همه آنها مشکل است و باید هماهنگی بیشتری برای حفاظت از آنها صورت بگیرد چنانکه با اقدامات انجام شده امیدواریم دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.

وی افزود: خطوط لوله به همه مردم تعلق دارد و اگر مردم برای حفاظت از آن کمک نکنند انجام چنین کاری بسیار مشکل می‌شود به همین دلیل از مردم می‌خواهیم در صورت مشاهده موارد مشکوک در اطراف خطوط لوله به نیروی انتطامی یا حراست وزارت نفت اطلاع دهند تا در صورت وجود خرابکاری یا نشتی نسبت به خنثی‌سازی و کنترل آن اقدام شود.

*حفاظت وزارت نفت از اطلاعات محرمانه

وی در ادامه در پاسخ به پرسشی در خصوص امنیت تبادل اطلاعات محرمانه در صنعت نفت گفت: اطلاعات ما به طور کلی به دو بخش محرمانه و غیر محرمانه تقسیم شده‌اند و اطلاعات محرمانه ما به هیچ وجه از طریق ایمیل و امثال آن منتقل نمی‌شود و به هیچ وجه در دسترس افراد غیر مسئول قرار نمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه البته حوادثصنعت نفت محرمانه نیست و ما برای آگاهی مردم آن را اطلاع رسانی می‌کنیم، تاکید کرد: نقل و انتقال اطلاعات محرمانه با نظارت حراست وزارت نفت انجام می‌شود و برای حفاظت از اطلاعات محرمانه صنعت نفت سیستم مطلوبی داریم.

در گزارشهاي منتشر شده در خصوص دستگيري شبكه جاسوسي آژانس مركزي اطلاعات آمريكا(سيا) در ايران اطلاعاتي مبني بر تلاش اين شبكه براي دستيابي به اطلاعات صنعت نفت و خرابكاري در شبكههاي برق و نفت و گاز به چشم ميخورد و ظاهرا يك مدير دولتي نيز در اين خصوص بازداشت شده است.