اورژانسها به عنوان یکی از شلوغ ترین بخشهای مراکز درمانی، بیشترین محل اعتراض و شکایتهای مردمی است تا آنجا که وزیر بهداشت هم با تائید وضعیت نامطلوب این مراکز وعده اصلاح وضعیت موجود را داده بود اما هنوز در عمل خبری از محقق شدن آن نیست.

به گزارش مهر، اصولا افرادی وارد اورژانسهای بیمارستانی می شوند که تصادفی و مجروح و مصدوم هستند و یا اینکه وضعیت چندان مناسبی برای تحمل بیماری نداشته و می بایست هرچه سریعتر معاینه و پذیرش شوند. بروز چنین شرایطی باعثمی شود که اورژانسهای بیمارستانی در اغلب ساعات شبانه روز پذیرای این دسته از مراجعان باشند. بنابراین، لازم است که بهترین تجهیزات و امکانات درمانی در این بخشهای بیمارستانی مستقر باشد تا کمترین مشکل متوجه بیماران شود.

اما باید گفت که اورژانسهای بیمارستانی در حال حاضر از وضعیت مطلوبی برخوردار نیستند به طوریکه بیشترین اعتراضات و گلایه های مردم و بیماران از بیمارستانها، مربوط به بخش اورژانس است.

البته این موضوع را وزیر بهداشت هم در بازدیدی که سال گذشته از یکی از اورژانسهای بیمارستانی در بخش دولتی داشت، تایید کرد و گفت که " بخش اورژانس برخی بیمارستانها به موقع به بیماران خدمات رسانی نمی کنند. گاهی اوقات یک فرد بیمار که به اورژانس بیمارستان مراجعه می کند بین یک تا یکساعت و نیم طول می کشد تا پذیرش شود. "

طرح این گلایه و شکایت از سوی بالاترین مقام وزارتخانه ای که متولی نظارت بر اورژانسهای بیمارستانی است، می تواند این بیانگر این واقعیت باشد که وضعیت این بخش از بیمارستانها به مراتب اسفبارتر از اظهارات خانم وزیر است.

دکتر مرضیه وحید دستجردی سال گذشته در مراسم افتتاح ستاد پاسخگویی به شکایات مردمی از اورژانسها، با گفتن این جمله که " مردم هرجا ما را می بینند از اورژانسها شکایت دارند "، وضعیت نامطلوب اورژانسهای بیمارستانی را به تصویر کشید و گفت که بخشی از این شکایتها و نارضایتی ها ناشی از کمبود نیروی متخصص در اورژانسها است.

وزیر بهداشت با هشدار به بیمارستانها و دانشگاههای علوم پزشکی برای ساماندهی اورژانسهای بیمارستانی گفت: ما با هیچکس تعارف نداریم. باید در اسرع وقت به وضعیت مردم در اورژانسهای بیمارستانی رسیدگی شود.

اینگونه بود که سامانه رسیدگی به شکایات مردمی از اورژانسهای بیمارستانی، در یکی از روزهای پاییز سال گذشته با حضور وزیر بهداشت افتتاح شد و بدین ترتیب شماره های ۶۶۹۷۶۶۶۶ و ۶۶۹۷۶۹۶۹ در تهران برای ثبت و ضبط شکایتهای مردمی اعلام شد.

این در حالی است که دکتر غلامرضا معصومی، رئیس اورژانس کشور از آمار بالای شکایتها از اورژانس بیمارستانی خبر داده و عنوان داشته است که به تک تک شکایتها رسیدگی می شود و هیچ شکایتی نبوده است که مورد پیگیری قرار نگرفته باشد و گزارش مکتوب رسیدگی به شکایتهای واصله به سامانه رسیدگی به شکایتهای مردمی در پایان هر هفته به وزیر بهداشت ارائه می شود.

از سوی دیگر، دکتر نادر توکلی مسئول اورژانسهای بیمارستانی وزارت بهداشت از اورژانسها به عنوان بخشهای درآمد زای بیمارستان نام برده که نقش مهمی در اقتصاد درمان دارند. در صورتی که ارایه خدمات اورژانس در یک بیمارستان رضایت بیمار را جلب کند ضریب اشغال تختهای بستری افزایش می یابد که سعی داریم این مسئله را به عنوان یک فرهنگ در تیم درمان بیمارستانها نهادینه کنیم.

وزیر بهداشت نیز با تاکید بر استقرار متخصص طب اورژانس در اورژانسهای بیمارستانی، گفته است که اگر بیمارستانی در این بخش چنین متخصصی ندارد حداقل یک پزشک مقیم جراح باید داشته باشد تا به موقع به بیماران از جمله مصدومان ترافیکی خدمات رسانی شود.

دستجردی از برنامه این وزارتخانه برای پزشک مقیم متخصص طب اورژانس در بیمارستنها خبر داده و عنوان داشته است که نیاز کشور ۷۰ هزار پزشک متخصص طب اورژانس است اما فقط ۷۰ نفر در کشور در این رشته تخصص دارند.

بر اساس آمارهای وزارت بهداشت، سالانه حدود ۲۵ تا ۳۰ میلیون نفر به اورژانسهای بیمارستانی کشور مراجعه می کنند. این در حالی است که وزیر بهداشت سال گذشته یک مهلت ۴ ماهه به بیمارستانها داده بود که نسبت به ارتقای بخشهای اورژانس اقدام کنند. اما آنچه مسلم است، تغییر محسوسی در اورژانسهای بیمارستانی به ویژه در شهرهای کوچک و دور افتاده رخ نداده است و این بخشها همچنان محل اعتراض و شکایات مردمی هستند. به طوریکه در ساعاتی از شبانه روز از وجود یک پزشک خالی می شوند و بیماران می بایست به انتظار آمدن پزشک لحظه شماری کنند. در حالی که وضعیت جسمی بیمار مراجعه کننده به اورژانس، هر لحظه بدتر می شود و تاخیر در پذیرش این قبیل افراد، می تواند منجر به مرگ آنها شود.