گزینه جدید واشنگتن در قبال سوریه

به گزارشافکارنیوز،روزنامه القدس العربی اظهار کرد: جان کری وزیر خارجه آمریکا گفت که باراک اوباما رئیس جمهوری این کشور از همه ما خواسته است تا در مورد گزینه‌های متعددی بیاندیشیم که ممکن است(درقبال سوریه) وجود داشته یا نداشته باشد.

روزنامه القدس العربی نوشت: پیش بینی نمی‌شود که آمریکا تصمیم به دخالت نظامی بگیرد اما چه بسا چراغ سبز را برای مسلح کردن برخی گروه‌های مسلح مشخص و مشهور در سوریه به سلاح‌های ویژه و پیشرفته بدهد.

یک دیپلمات آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، به روزنامه القدس العربی گفت: طرح جایگزین مبتنی بر مسلح کردن دوباره مخالفان و هماهنگی عملیات نظامی آنها بویژه در جبهه جنوبی است که جبهه النصره و گروه دولت اسلامی در عراق و شام(داعش) نفوذ کمتری دارند.

این دیپلمات آمریکایی افزود: هدف مورد نظر، شهر دمشق و از طریق کمک به گروه‌های مسلحی خواهد بود که کارشناسان آمریکایی و فرانسوی آنها را در اردن آموزش داده‌اند.

بر پایه این گزارش، برخی ناظران این خبر را با کناره گیری رابرت فورد سفیر سابق آمریکا از مدیریت پرونده سوریه در اواخر ماه جاری میلادی مرتبط می‌دانند. فورد در برخی ملاقات‌های خود عدم تمایل برای تکمیل ماموریتش را مخفی نکرده است زیرا احساس می‌کند نماینده سیاستی است که نمی‌تواند آن را پوشش داده یا از آن دفاع کند.

این روزنامه نوشت: جانشین فورد تاکنون تعیین نشده است و افرادی که این ماموریت به آنها پیشنهاد شده است از پذیرش آن خودداری یا فرار کردهاند زیرا همگان در وزارت خارجه آمریکا و حتی برخی در کاخ سفید معتقدند که آمریکا سیاست بی فایده و بی نتیجهای را دنبال میکند و همه اوباما را مسئولیت این سیاست در قبال سوریه میدانند.