آلودگی برنج‌ها هنوز مشخص نیست

به گزارشافکارنیوز،احمدعلی کیخا، معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست اظهار داشت: امسال برای نخستین بار برگزاری روز جهانی تالاب‌ها به ان‌جوها سپرده شد که در استان فارس‌، ‌ خوزستان، آذربایجان شرقی و غربی و اکثر مناطقی که با چالش جدی مواجه بودند با همکاری مردم نسبت به تنویر افکار عمومی در ارتباط با کارکرد تالاب‌ها اقداماتی انجام شد. همچنین رقابت بین تالاب‌ها و بخش کشاورزی وجود دارد که در این زمینه کار خوبی انجام شد.

*با هرگونه اقدام بدون مطالعه و مجوز مخالفیم


کیخا بیان کرد: تقاطع استان فارس و بوشهر در محل رودخانه دالکی تصمیم گرفته شد که سدی تحت عنوان دالکی زده شود که با بازدید از این محل از سوی سازمان محیط زیست به دلیل عدم اخذ ارزیابی زیست محیطی نامه‌ای از سوی رئیس سازمان محیط زیست به وزیر نیرو فرستاده شد که باید گزارش ارزیابی زیست محیطی صورت گیرد و بعد در خصوص احداثسد اظهارنظر کنیم.

وی در خصوص محصولات تراریخته گفت: سازمان محیط زیست تابع قانون است و ما در کشور قانون ایمنی زیستی داریم و باید محیط زیست انسانی ایمن باشد و هر کسی که محصولات تراریخته را تولید می‌کند باید ابتدا مجوز سازمان را بگیرد و ما با هر اقدام بدون مطالعه و اجازه سازمان مخالف هستیم مگر اینکه تمام مراحل قانونی را طی کرده باشد.

* سازمان محیط زیست مایل است خسارت چوپان لرستانی را واریز کرد


معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص خسارت چوپان لرستانی افزود: با مدیرکل استان لرستان صحبت شد و حمله پلنگ مورد تأیید قرار گرفت و این‌که چوپان فداکاری کرده است نیز مورد تأیید بود و سازمان محیط زیست مایل است خسارت را پرداخت کند. اما در طول یکی دو سال گذشته به دلیل کاهش بودجه سازمان این امر به تأخیر افتاده است چرا که به صورت معمول پایان هر شش ماه خسارات پرداخت می‌شود ولی با وجود کاهش بودجه این امر صورت نگرفت.

وی بیان کرد: با تلاشی که صورت گرفته و توافق بین بیمه دانا و سازمان محیط زیست بیمه یوز و حیوانات دیگر مدنظر قرار گرفت تا خسارت هرچه سریع‌تر انجام شود.

*تاکنون پولی به حساب چوپان لرستانی واریز نشده است


کیخا در خصوص کمک یکی از کارخانه‌ها به چوپان لرستانی گفت: یکی از شرکت‌ها و کارخانه‌ها آمادگی خود را برای پرداخت خسارت چوپان لرستانی اعلام کرده است و ما این امر را مغایر با مسائل محیط زیست نمی‌دانیم ولی تاکنون پولی به حساب چوپان لرستانی واریز نشده است؛ پرداخت خسارت به غیر از مراحل تشریفاتی باید با وجود اعتبار صورت گیرد که امیدواریم با وجود صندوق ملی در سال ۹۳ این فعالیت و مکانیزم هرچه بیشتر سرعت یابد.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص مجله سان‌دیس در خصوص روز جهانی حیات وحش، گفت: ۱۲ اسفند توسط ان جوها در سراسر کشور روز جهانی حیات وحش برگزار خواهد شد؛ آگاه سازی و آموزش مردم در زمینه محیط زیست و حیات وحش بر عهده معاونت آموزش سازمان است و ما اعلام آمادگی کردیم که ۵ درصد اعتبار در حوزه آموزش قرار گیرد.

* راه‌اندازی مجدد جشنواره فیلم سبز


وی ادامه داد: یکی از راه‌های آموزش راه‌اندازی دوباره جشنواره فیلم سبز است.

* وضعیت آلودگی برنج‌ها هنوز مشخص نیست


کیخا بیان کرد: وضعیت آلودگی برنج‌ها هنوز مشخص نیست و با وجود این که مسئولیت این امر بر عهده وزارت بهداشت است ولی ما در خصوص آلودگی سم و کود بی‌تفاوت نیستیم.

وی اظهار داشت: در خصوص فسیل‌های مراغه و بازگشت آن به ایران باید بگویم که شرایط انتقال را فراهم خواهیم کرد ولی قطعاً بدون مطالعه کاری صورت نخواهد گرفت.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: در خصوص میان گذر و میان کاله باید بگویم که جداسازی زیستگاه نداریم و مدیریت باید یکپارچه صورت گیرد‌‌‌‌ ولی مرزبندی سیاسی برای پیگیری متخلفان انجام خواهد شد؛ در مسائل اکولوژیکی تقسیم برداری ممکن نیست بلکه باید مدیریت یکپارچه صورت گیرد.

*طرح ادغام سازمان محیط زیست با سازمان جنگل‌ها خلاف قانون اساسی است


معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: طرح ادغام سازمان حفاظت محیط زیست با سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری خلاف قانون اساسی است و قانون به صراحت گفته که هرگونه فعالیتی که منجر به تخریب محیط زیست شود ممنوع است.

وی در ادامه عنوان کرد: آیا جهاد کشاورزی حاضرا ست دستگاه اقتصادی که عمد فعالیتش به تخریب محیط زیست منجر می‌شود را نظارت کند. در حقیقت این طرح ادغام از اساس درست نبوده و خلاف قانون اساسی است.

*سازمان محیط زیست باید مانند قوه قضاییه باشد


کیخا در خصوص وزارتخانه شدن سازمان محیط زیست اظهار داشت: یکی از چالش‌های جدی این امر بوده چرا که سازمان محیط زیست حافظ محیط زیست است و باید قدرت فراقوه‌ای داشته باشد مانند قوه قضاییه چرا که مسئول دفاع از توسعه پایدار کشور است و تخریب محیط زیست، تهدید امنیتی محسوب می‌شود و با چنین دیدگاهی با آن برخورد می‌کنیم بنابراین وزارتخانه شدن سازمان محیط زیست بسیار مهم است.

*احداثجاده بافق یکی از کارهای ناثواب بود


معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص جاده بافق اظهار داشت: یکی از کارهای ناثوابی که شروع شد احداثجاده و اسفالت روستای ۲ هزار نفری بود چرا که جاده در منطقه حساس حفاظت شده می‌گذرد و با استانداردهای مغایر بود و وزیر کشور دستور توقف آن را داد.

کیخا در خصوص احداث دوباره و شایعات در این زمینه گفت:صحبتهایی با مدیرکل محیط زیست استان یزد داشتهایم که وی منکر فعالیت دوباره این امر شد و گفت که ماشینآلات از منطقه منتقل شود.