صندوق حمایت از بازار سرمایه برای جلوگیری از نوسانات غیرمترقبه

به گزارش افکارنیوز، الله‌وردی رجایی سلماسی کارشناس بورس در مورد طرح ویژه سازمان بورس برای حمایت از سرمایه‌گذاران خرد که بر اساس آن از صبح تا ۱۲ ظهر فروش برای سهامداران محدود و بعد از آن تا ساعت ۱۲:۳۰ محدودیت فروش سهام برداشته می‌شود، گفت: نباید می‌گذاشتند قیمت‌ها این اندازه بالا برود که خریداران متضرر شوند، زیرا افزایش قیمت کاهش قیمت را به دنبال دارد.

وی افزود: سؤالی که من دارم این است که چرا این قدر اجازه دادند قیمت‌ها افزایش یابد که مجبور به اتخاذ تصمیمات خلق‌الساعه برای حمایت از سرمایه‌گذاران خرد شوند.

رئیس اسبق سازمان بورس اظهار داشت: این محدودیت‌ها در زمان طولانی نمی‌تواند ادامه یابد، نوعی مُسکن است و جلوی بازار آزاد را می‌گیرد، بازار سرمایه باید آزاد باشد و براساس عرضه و تقاضا قیمت‌ها تعیین شود.

رجایی سلماسی تصریح کرد: شاید آنهایی که گذاشتند شاخص‌ها سیر غیرطبیعی مثبت به خود بگیرند از آن اتفاق پاداش می‌گرفتند و از آن روند خوشحال بودند وگرنه همان موقع باید جلوی چنین وضعیتی را می‌گرفتند نه اینکه اجازه دهند سهامداران ضرر کنند و بعد جلوی آن گرفته شود.

وی افزود: این قبیل اتفاقات ممکن است در آینده هم پیش بیاید و باید از اول جلوی رشد شتابان قیمت‌ها گرفته می‌شد.

رئیس اسبق سازمان بورس در پاسخ به این سؤال که در شرایط بوجود آمده و برای جلوگیری از روند منفی شاخص‌ها راهکار چیست، گفت: زمانی که در سازمان بورس بودم پیشنهاد دادم که صندوق حمایت از بازار سرمایه تشکیل شود یعنی صندوق تشکیل شود که پول و سهم داشته باشد.

رجایی سلماسی اظهار داشت: پیشنهادم به این صورت بود که با کمک این صندوق وقتی که قیمت‌ها بالا می‌رود این صندوق اقدام به عرضه سهم کند و وقتی قیمت‌ها کاهش می‌یابد صندوق اقدام به خرید سهام کند تا بدین ترتیب جلوی نوسان‌های غیرمترقبه گرفته شود که البته در آن زمان با پیشنهادم موافقت نشد.

وی افزود: اتخاذ تصمیماتی مانند ایجاد محدودیت در فروش عرضه راهکار مُسکنوار است و راهکار اساسی نیست.