به گزارش فارس ادامه نگراني از وضعيت بحران بدهي منطقه يورو علت اصلي كاهش قيمت نفت در روزهاي گذشته بوده است.

پس از انتشار گزارش موسسه مالی گلد من ساش و موسسه مورگان استنلی مبنی بر افزایش قیمت جهانی نفت تا پایان سال ۲۰۱۱ قیمت نفت در بازارهای جهانی امروز سه شنبه بیش از ۰.۹ درصد افزایش یافت.

ادامه بحران مالی و بدهی در یونان و سایر کشورهای منطقه یورو موجب شد تا قیمت نفت روز گذشته بیش از ۲.۴ درصد کاهش یابد که این میزان کاهش در یک هفته اخیر بی سابقه بوده است.

به اعتقاد کارشناسان انرژی ذخایر نفتی آمریکا در هفته گذشته نیز با کاهش روبرو شده است. ژین یی چن کارشناس ارشد انرژی تاکید کرد ادامه تنشهای سیاسی در خاور میانه و شمال آفریقا به خصوص لیبی موجب کاهش ظرفیت مازاد تولید نفت اوپک شده است. موسسه بارکلی کاپیتال نیز پیش بینی کرد میانگین قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امسال به بیش از ۱۲۰ دلار خواهد رسید.

بر اساس این گزارش قیمت هر بشکه نفت سبک آمریکا در بازار نیویورک برای تحویل در ماه جولای با ۸۳ سنت افزایش به بیش از ۹۸.۵۳ دلار رسیده است. قیمت نفت آمریکا روز گذشته با ۲.۴۰ دلار کاهش به کمتر از ۹۷.۷۰ دلار رسیده بود. این بیشترین کاهش قیمت نفت از ۱۱ می به شمار می رود. قیمت نفت نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۰ درصد رشد داشته است.

در بازار لندن نیز هر بشکه نفت برنت دریای شمال برای تحویل در ماه جولای با ۸۳ سنت افزایش به بیش از ۱۱۰.۹۳ دلار رسیده است.

میزان صادرات نفت لیبی طی ماه مارس بیش از ۷۹ درصد کاهش داشته است. موسسه مورگان استنلی در تازه ترین گزارش خود پیش بینی کرد میانگین قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امسال با ۲۰ درصد رشد به بیش از ۱۲۰ دلار و سال آینده با ۲۴ درصد رشد به بیش از ۱۳۰ دلار خواهد رسید. موسسه گلد من ساش نیز پیش بینی کرد میانگین قیمت هر بشکه نفت برنت در سال ۲۰۱۲ به بیش از ۱۳۰ دلار خواهد رسید.

به نظر می رسد اوپک در نشست هشتم ژوئن هیچ تصمیمی برای افزایش سقف تولید اعضا نخواهد داشت. تنشهای سیاسی خاور میانه و شمال آفریقا موجب رشد ۱۷ درصدی قیمت نفت برنت دریای شمال از ابتدای سال ۲۰۱۱ شده است.

سازمان بينالمللي انرژي تهديد كرد اگر اوپك در نشست آتي توليدش را افزايش ندهد اين سازمان براي مقابله با روند صعودي قيمت نفت از ذخاير استراتژيك خود استفاده خواهد كرد.سازمان بين المللي انرژي افزود اوپك بايد با افزايش سقف توليد نفت و كاهش قيمت جهاني انرژي از رشد و رونق اقتصادي جهان حمايت كند. در غير اين صورت اعضاي اين سازمان آماده اند براي مقابله با روند صعودي قيمت نفت از ذخاير استراتژيك خود استفاده كنند.