سخنگوی وزارت خارجه در واكنش به سؤال خبرنگاری كه از سه تبعه آمریكایی تحت عنوان كوهنورد نام برد از وی پرسید: چطور میشود كه چند نفر از آمریكا برای تعطیلات آخر هفته و كوهنوردی در مرزهای ایران و عراق و در نقاط حساس، به كوهنوردی بپردازند؟

به گزارش فارس، رامین مهمان‌پرست در نشست هفتگی خود افزود: این ۳ نفر از نظر ما کوهنورد نیستند. اصرار مقامات آمریکایی و برخی دوستان آنها که اینها را کوهنورد اعلام کنند، مبنی بر بی‌گناهی این افراد نیست و این به هیچ وجه به این سادگی قابل قبول نیست.

مهمان‌پرست به کارگیری تعبیر کوهنورد برای این ۳ نفر را یک شوخی بیش ندانست و افزود: ۳ آمریکایی مرتکب تخلف شدند و این تخلف توسط مقامات قضایی کشور در حال رسیدگی است و باید مسیر قضایی خود را طی کند.

وی هم چنین درباره تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران و ادعای آنها مبنی بر اینکه به خاطر بن‌بست در مذاکرات به این تحریم‌ها دست زده‌اند، گفت: در رابطه با مذاکرات نمایندگان کشورمان و نمایندگان گروه ۱ + ۵ اتفاق جدیدی نیفتاده است.

وی افزود: ما آمادگی خود را در چارچوب توافقی که با طرف مقابل داشتیم اعلام کردیم و اشاره مستقیمی مبنی بر اینکه این روند به بن‌بست رسیده باشد، دریافت نکردیم. امیدواریم طبق توافقات انجام شده براساس رویکرد همکاری برای گفت‌وگو پیرامون موضوعات مشترک، طرف مقابل ما هر زمان آمادگی داشت این آمادگی را اعلام کند تا مذاکرات ادامه یابد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه در پاسخ به سؤالی در مورد کشته شدن ملاعمر سرکرده طالبان با بیان اینکه اخباری که در این رابطه اعلام شده متناقض است، افزود: هنوز خبر رسمی و قطعی کشته شدن ملاعمر به دست ما نرسیده و اخبار دیگری را نیز دریافته کرده‌ایم که مدعی هستند این اتفاق رخ نداده است.

مهمان‌پرست اضافه کرد: به نظر می‌آید اقداماتی که در رابطه با افرادی از شبکه القاعده و گروه طالبان صورت می‌گیرد، اهداف ویژه آمریکایی‌ها و غربی‌ها را در پشت سر خود دارد.

در بخشی دیگر از این نشست ، درباره مذاكرات صالحی و نبیل العربی وزرای خارجه ایران و مصر در اندونزی سؤال شد كه مهمانپرست با اشاره به آغاز به كار شانزدهمین اجلاس وزرای جنبش عدم تعهد در بالی اندونزی (دوم تا پنجم خرداد ماه)، گفت : این اجلاس در سطح كارشناسی و وزرا برگزار میشود كه اجلاس كارشناسی برگزار و اجلاس وزرا به دنبال آن برگزار خواهد شد. طبق توافق قبلی نشستی بین وزرای خارجه ایران و مصر برگزار خواهد شد.