پايگاه اطلاع رساني 'نهرين نت ' روز شنبه نوشت: روزنامه آمريكايي فاش ساخت كه عراق با پرداخت ۴۰۰ ميليون دلار غرامت جنگ كويت به آمريكايي ها موافقت كرده است.
نهرین نت افزود: روزنامه آمریکایی ' کریستین ساینس مانیتور ' این مطالب را در خصوص حل و فصل اختلافات حقوقی و کمک به عراق برای خروج از تنگنای ناشی از مفاد بند هفتم منشور سازمان ملل و مجازاتهای بین المللی نزدیک به دو دهه علیه این کشور منتشر کرد.
این روزنامه نوشت: مساله دریافت غرامت آمریکا از عراق به درخواست بغداد برای خروج از بند هفتم منشور سازمان ملل باز می گردد.
بر پایه بند ۷ منشور سازمان ملل متحد، دبیرکل باید هیأتی را به دو کشور بفرستد تا میزان خسارات دو طرف را تعیین کند.
در قطعنامه تصریح شده که برای دریافت خسارت، صندوقی بین المللی تأسیس گردد تا از وجوه آن خسارات‌ دو طرف جبران شود.
نهرین نت افزود: توافق بر سر حل و فصل این مساله و دریافت غرامت آمریکا از عراق هفته گذشته در دیدار ' جیمز جفری ' سفیر آمریکا در عراق و ' هوشیار زیباری ' وزیر خارجه عراق مطرح شد و به امضا رسید.
کارشناسان مبلغ ۴۰۰ میلیون دلار غرامت را رقم زیادی می دانند. قبلا نیز شهروندان کویتی و عربهای مقیم و همچنین خارجی های ساکن در این کشور در حالی فهرست هایی از خسارت های ناشی از حمله ' صدام حسین ' رییس جمهور معدوم عراق در سال ۱۹۹۰ به کویت ارائه دادند که هیچ یک از طرفهای قانونی و یا فنی عراق برای تایید واقعی بودن میزان غرامت ها در کویت حضور نداشت و بخش زیادی از این طلبها بی اساس و کاذب بود. ولی به هرحال بر اساس آن مطالبات، عراق میلیاردها دلار غرامت به کویت پرداخت کرد.
در مورد اخير نيز هيچ يك از مسوولان عراقي خواستار توضيحات در خصوص اشخاص حقيقي يا حقوقي و شركتهايي كه ادعاي خسارت كرده اند نشده و هيچ هيات عراقي نيز براي تحقيق در باره اين ادعاها به كويت سفر نكرده است.