دل شکسته ترین فرد عالم کیست؟

سرویس مذهبیافکارنیوز- یکى از مسائلى که لازم است صاحبان ایمان در زمان غیبت رعایت نمایند و نسبت به آن دقیق و محتاط باشند این است که کارى نکنند که قلب ولى اللَّه اعظم آزرده شود و ایشان مغموم و آزرده خاطر گردند، زیرا روایات فراوانى داریم که دلالت مى‏ کند بر این‏که تمامى اعمال و کردار ما به محضر امام علیه السلام عرضه مى‏ شود و ایشان از تمامى اعمال ما با خبر است و طبیعى است کهوقتى اعمال زشت و یا گناه و معصیتى را از شیعیان خود و کسانى که دم از علاقه و محبت او مى‏ زنند، مى‏ن گرد، خاطر ایشان مکدّر مى‏ شود.

در روایتى به نقل از امام صادق علیه السلام آمده است که ایشان خطاب به یاران خود فرمود:
چرا پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله را اذیت و آزار مى‏ کنید؟
عرض شد: چگونه ما پیامبر را ناراحت مى‏ کنیم؟(و حال آن‏که سال‏هاست از بین ما رفته و رحلت فرموده ‏اند).
حضرت فرمود: مگر نمى‏ دانید اعمال شما عرضه مى ‏شود بر ایشان و هرگاه با اعمال زشت شما برخورد کند و از آنها آگاه گردد، ناراحت مى‏ شود؟ پس تلاش کنید که موجب خرسندى پیامبر شوید.

اینجاست که زنگ خطر براى دوستان امام زمان به صدا در مى‏ آید که مبادا با نِفاق و مکر و حیله خودمان و یا سهل انگارى در نماز و بى ‏مبالاتى در حفظ حجاب و… دل آن یگانه محبوب را آزرده کنیم و در عین حال فریاد برآوریم که(عَجِّلْ عَلى‏ ظُهورِکَ).

یکى از دوستان روحانی مى‏ فرمودند: وقتى که عالم جلیل القدر، میر جهانى قدس سره به اصفهان منتقل شد، بنده گاهى به خدمتشان مى‏ رسیدم تا از ایشان بهره‏ مند شوم، یک‏بار که خدمتشان رسیدم،
فرمودند: شبى در عالم رؤیا حضرت صدیقه کبرى علیها السلام را دیدم، به من فرمودند:
دلى شکسته‏ تر از من در آن زمانه نبود در این‏ زمان دل فرزند من شکسته‏ تر است‏.

گرچه ناراحتى‏ هاى حضرت مهدى علیه السلام علل مختلفى دارد همچون سلطه ظالمین بر عدّه‏ اى ضعیف و بى‏ پناه، شیوع انواع گناه‏ ها و معاصى در جوامع بشرى و فرا نرسیدن زمان فرج و، امّا یک علت ناراحتى حضرت که مى‏ توان گفت قلب ایشان را در فشار قرار مى ‏دهد این است که دوستان و کسانى که عشق و علاقه به ائمه اطهار و به‏ خصوص به ولىّ اللَّه اعظم دارند، چرا باید آلودگى به گناه و یا بى ‏اعتنائى به واجبات داشته باشند؟!

منبع:دوازده گفتار درباره حضرت مهدى ع، ص‏203.