درختان یک هزار و ۵۰۰ ساله در سوریه + عکس

به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاري سوريه (سانا)، 'سعيد نجيب حسن' ۹۲ ساله كه باغ زيتون را از اجداد خود به ارث برده است، در اين خصوص گفت از محصولات زيتون برخي درختان باغ وي هر سال در فصل پاييز فقط تا ۴۰۰ كيلوگرم روغن به دست مي آيد.
مهندس ' فراس سود ' مدیر دفتر زیتون وزارت کشاورزی در ادلب نیز گفت: در باغ مزبور درختان زیادی کشف شده که از قدیم ترین درختان زیتون استان و سوریه هستند.
وی افزود: تحقیقات تاریخی و کتاب های باستانی بر این مساله اشاره دارد که سوریه، سرزمین اصلی درخت زیتون است و از اینجا به نقاط مختلف دنیا صادر شده است.
فراس تصریح کرد: سنگ نوشته های قدیمی و اکتشاف های فراوان باستانی در سرزمین ' ایبلا ' در غرب و سواحل سوریه نشان دهنده اهمیت اقتصادی و اجتماعی زیتون از قدیم در منطقه بوده است و هنوز هم در آن درختان بسیار تاریخی و قدیمی وجود دارد.
وی ادامه داد: درخت زیتون می تواند تا ۵ هزار سال عمر کند و این ویژگی مقاوم پذیری آن در برابر موقعیت های مختلف جوی است و در صورت رسیدگی لازم به این درخت، توانایی تجدید پذیری به طور سریع را دارد.
مهندس ' سلیم زکور ' یکی از اعضای انجمن زیتون استان ادلب نیز گفت: نگهداری این درختان نیاز به تلاش فراوانی دارد، لذا به همین منظور انجمن زیتون در این استان ایجاد شده است.
' زیاد ملندی ' رییس بخش زیتون مدیریت کشاورزی ادلب نیز گفت: باید مرکزی برای تحقیقات و پژوهش در زمینه درخت زیتون تشکیل داد، چرا که زیتون بخشی از میراثمردم سوریه است.
وي ادامه داد: زيتون منبع اساسي درآمد خانواده هاي سوريه است و بيش از ۴۰۰ هزار خانوار اين كشور در بيش از ششصد و ۴۷ هزار هكتار باغ زيتون فعاليت دارند و از ۹۷ ميليون اصله درخت زيتون ، ۷۳ ميليون اصله آن مثمر است