به گزارش پرس تي وي به نقل از وال استريت ژورنال، حاميان مالي يهودي به ستاد انتخاباتي باراک اوباما، رئيس جمهور امريکا هشدار دادهاند، با توجه به نگراني درباره نحوه رفتار او با رژيم اسرائيل، ممکن است در انتخابات آينده از حمايتهاي مالي آنها محروم بماند.

این گونه اظهارات که از اوایل دوره ریاست جمهوری اوباما آغاز شد، همواره بر این برداشت استوار بوده است که وی در قبال رژیم اسرائیل سیاستی بسیار جدی و سخت اتخاذ کرده است.

این در حالی است که برخی از حامیان مالی یهودی می‌گویند، اوباما به رهبران رژیم اسرائیل برای توقف شهرک‌های یهودی‌نشین در سرزمین­های اشغال شده فشار زیادی وارد آورده است.

برخی دیگر نیز ضمن ابراز نگرانی از فشارهای اوباما به تل‌آویو برای ورود به مذاکرات سازش می­گویند، از اوباما ناامید شده‌اند چرا که تاکنون به اسرائیل نرفته است.

مایکل آدلر، یکی از حامیان اصلی یهودی و مالک شرکت ساختمانی میامی گفت، از جیم مسینا، رئیس ستاد انتخاباتی اوباما خواسته است در مقابل تصور جامعه یهود مبنی بر این که اوباما منتقد جدی رژیم اسرائیل است، " بی‌نهایت مبتکرانه " عمل کند.

اد کوچ، شهردار نیویورک نیز نسبت به حمایت مالی خود از اوباما هشدار داده است. وی پس از سخنرانی روز پنج­شنبه(۲۹ اردیبهشت، ۱۹ مه) اوباما درباره سیاست امریکا در خاورمیانه، در مصاحبه با خبرگزاری رویترز گفت: " من بر این باور بودم که در انتخابات سال ۲۰۰۸، اوباما بر اساس اظهارات خود و بر اساس حمایتی که از اسرائیل انجام داد به خوبی مک‌کین است. "

این میلیاردر و ناشر امریکایی افزود، اوباما " حمایت سیاسی کمتری کسب خواهد کرد و فعالان کمتری برای ستاد انتخاباتی او فعالیت خواهند کرد و من مطمئن هستم که این مساله به کاهش حمایت مالی نیز کشیده خواهد شد. "

سخنرانی باراک اوباما درباره لزوم بازگشت اسرائیل به مرزهای پیش از سال ۱۹۶۷ به عنوان پیش‌شرط برای از سرگیری مذاکرات سازش، با واکنش تند مقامات تل‌آویو مواجه شده است.

همچنین، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل اوایل هفته جاری از مواضع اوباما نسبت به رژیم اسرائیل و لزوم بازگشت به مرزهای ۱۹۶۷ به شدت انتقاد کرد.

با این حال، باراک اوباما روز یکشنبه(۱ خرداد، ۲۲ مه) با حضور در گردهمایی سالانه کمیته امور عمومی امریکا و اسرائیل(آیپک) و سخنرانی در آن، از مواضع و اظهاراتی که روز پنجشنبه مطرح کرده بود، عقب‌نشینی کرد.

باراک اوباما در اين کنفرانس، بر دوستي هميشگي ميان امريکا و رژيم اسرائيل و روابط تزلزل ناپذير واشنگتن و تلآويو تاکيد کرد.