پرس تی‌وی، خار چشم دولت انگلیس

مطالب جديد مندرج در روزنامه انگليسي گاردين، بخشي از نقشه گسترده دولت پادشاهي انگليس است که شبکه پرس تيوي پيشتر آن را پيشبيني کرده بود.

شبکه ۲۴ ساعته انگلیسی زبان پرس تی‌وی موفق شده است مورد توجه مردم جهان به ویژه مردم انگلیس قرار گیرد که این موضوع در عین نگرانی دولت انگلیس را برانگیخته است.

لندن از بیم ادامه دستاوردهای شبکه پرس تی‌وی در جذب طیف وسیع مخاطب در میان مردم انگلیس، دستگاه رسانه‌ای خود از جمله اداره ارتباطات انگلیس(آفکام) را که مسئول نظارت بر فعالیت رسانه‌های این کشور است و نیز روزنامه‌های دولتی انگلیس را مامور کرده است در روند فعالیت پرس تی‌وی که در حقیقت پژواک صدای بی‌صدایان است، مانع‌تراشی کند.

حکایت مازیار بهاری، روزنامه‌نگار ایرانی - کانادایی شبکه ۴ انگلیس به انتخابات اخیر ریاست جمهوری ایران در سال ۱۳۸۸ بازمی‌گردد. ایران درپی برگزاری انتخابات و اعلام نتیجه نهایی، شاهد ناآرامی‌های پراکنده و درگیری ‌بین حامیان نامزد‌های مغلوب و نیروهای امنتیی بود که مسئولیت برقراری صلح، آرامش و امنیت در کشور را برعهده داشته­اند.

در آن زمان، شبکه دولتی بی‌بی‌سی و کانال ۴ انگلیس تصاویری کوتاه و مبهم از ناآرامی‌های میدان آزادی تهران پخش کردند که در آن یکی دو نفر از نیروهای بسیج افرادی را که ادعا می‌شد تظاهرکنندگان صلح‌جو هستند، نشانه گرفته بودند.

چندی بعد، شبکه پرس تی‌وی تصاویر کامل­تری را از این واقعه منتشر کرد که در آن نشان داده شد، آشوب­گران با استفاده از سنگ و بمب‌های بنزینی در حال حمله به یکی از پایگاه‌های بسیج بودند و نیروهای مستقر در پایگاه سعی داشتند مانع از دسترسی مهاجمان به انباری شوند که در آن صدها قبضه سلاح وجود داشت.

تصاویر ویدئویی کامل این واقعه توانست به روشنی نشان دهد که گزارش‌های قبلی بی‌بی‌سی و کانال ۴ مغرضانه و جانب‌دارانه بوده است چرا که آنان از پخش تصاویر مربوط به حملات شورشیان به پایگاه بسیج که موجب تحریک نیروهای پایگاه نظامی شده بود، خودداری کرده بودند.

حضور بهاری در این محل سؤال برانگیز شد و تردیدهایی جدی به دنبال داشت مبنی بر این که احتمالا این ماجرا نقشه ای از قبل طراحی شده برای ایجاد آشوب و درگیری و تهیه گزارشی تحریف شده از آن بوده است. روند بررسی و تحقیق درباره این موضوع به بازداشت بهاری منجر شد.

پس از گذشت ۱۰ روز، این خبرنگار ایرانی - کانادایی با شرکت در یک کنفرانس مطبوعاتی که با رضایت خود در آن حاضر شده بود، اعتراف کرد که گزارش‌های " غلط و مغرضانه‌ای " از حوادثپس از انتخاب مجدد محمود احمدی‌نژاد به عنوان رئیس جمهور ایران، در اختیار شبکه‌های خارجی قرار داده است.

مازیار بهاری در ۲۸ مهر ۱۳۸۸ اجازه یافت برای وضع حمل همسرش به انگلیس برود و به این منظور با قید وثیقه از زندان آزاد شد و به انگلیس رفت.

بعدها وی به ابزار دست دولت انگلیس و رسانه‎های وابسته به آن از جمله آفکام، گاردین، ساندی تایمز و دیلی تلگراف برای تضعیف نفوذ فزاینده شبکه ایرانی پرس تی‎وی تبدیل شد؛ تلاشی که تازگی نداشته و از مدت ها قبل انتظار آن می رفت.