کابوس «فوب خلیج فارس» برای اقتصاد و مردم
گروه اقتصادی

- دولت با گذشت عمر نزدیک به هشت ماهه خود هنوز برنامه اقتصادی مشخصی را برای حال نزار اقتصاد کشور در نظر ندارد. با اینحال اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها و افزایش قیمت سوخت، جدی ترین سناریوهایی هستند که مردان اقتصادی دولت برای اقتصاد ایران در نظر گرفته اند.

به گزارشافکارنیوز؛ با وجود تمامی هشدارها مبنی بر تعیین یک برنامه جامع اقتصادی، دولتمردان از برنامه جامع اقتصادی رونمایی نکرده اند. با این حال آنها با مجوز مجلس می خواهند بر قیمت هر لیتر بنزین بیفزایند. افزایش قیمت بنزین و ارز به بهانه نزدیک شدن به قیمت فوب خلیج فارس درحالی در شرف وقوع است که کارشناسان اقتصادی برجسته تاکید می کنند این افزایش بر رکود تورمی و فجایع اقتصادی ایران دامن خواهد زد.

غلامرضا کیامهر، کارشناس مسائل اقتصادی می گوید: «در دولت محمود احمدی نژاد بود که ناگهان قیمت ارز یک شبه سه برابر شد. درحال حاضر نیز دولت به دنبال اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها است. مجلس نیز مجوز افزایش ۳۸درصدی قیمت سوخت را صادر کرده است. همچنین بودجه یارانه ها به شدت تورم زاست. در واقع در این شرایط شوکی که در دوران محمود احمدی نژاد با اجرای نادرست قانون هدفمندی به اقتصاد و تولید وارد شد، در حال حاضر در صورتی که دولت برای اجرای فاز دوم عجله کند و تدبیر به خرج ندهد، آن هم در شرایطی که ما در رکود تورمی به سر می بریم، شوک سخت دیگری به اقتصاد و تولید و زندگی عمومی مردم وارد خواهد شد. در نتیجه شاهد جهش سطح عمومی قیمت ها خواهیم بود.»

افزایش قیمت سوخت، موج تورم خواهد داشت
وی می افزاید: «افزایش قیمت سوخت منجر به افزایش زنجیره ای قیمت ها و در نتیجه موج جدید تورم می شود که با سیاست های اصولی دولت یازدهم که یکی از آنها کاهش نرخ تورم و افزایش ارزش پول ملی است، کاملا در تضاد است. بنابر این امیدواریم دولت آقای روحانی شتاب زدگی به خرج ندهد.»

فوب خلیج فارس تبدیل به کابوس برای مردم شده است

کیامهر تاکید می کند: «متاسفانه فوب خلیج فارس به یک کابوس برای اقتصاد و مردم ما تبدیل شده است. دائما برخی اقتصاددانان و مسئولان می گویند قیمت سوخت و بنزین باید بر اساس فوب خلیج فارس محاسبه شود. اما باید گفت فوب خلیج فارس بستگی به نرخ دلار دارد و از آنجایی که اختیار فروش نفت و تعیین قیمت دلار در دستان دولت است، دولت هر چه قدر قیمت دلار را تعیین کند، فوب خلیج فارس نیز بر همان اساس تعیین خواهد شد. به طور مثال اگر دولت برای اولین بار تصمیم بگیرد نرخ دلار را هزار تومان تعیین کند، در شرایطی که نرخ یک لیتر بنزین در اروپا و آمریکا یک دلار باشد، بنابر این قیمت یک لیتر بنزین بسیار پایین تر از محاسبه فوب خلیج فارس بر اساس دلار ۳هزار تومانی خواهد شد. بنابر این قرار دادن فوب خلیج فارس برای تعیین قیمت بنزین به هیچوجه کار درستی نیست. فوب خلیج فارس را کشورهایی مبنای تعیین قیمت بنزین قرار می دهند که اقتصاد آزاد باشد، دولت پرهزینه نباشد و اختیار تعیین قیمت دلار در دست تجارت و فعالیت های بازرگانی باشد و نه در دستان دولت. بنابر این این موضوع ظلمی بزرگ است در حق مردم، تولید و هم به خود دولت.»

این کارشناس اقتصادی ادامه می دهد: «فوب خلیج فارس در کشوری مثل ما که اختیارو انحصار فروش نفت و دلار در دست دولت است، نباید مبنا قرار گیرد. به قول یکی از نماینده های مجلس مردم در ایران مگر بر اساس فوب خلیج فارس حقوق می گیرند؟ اگر فوب خلیج فارس قرار است مبنای قیمت بنزین قرار گیرد، حقوق و دستمزد ها نیز باید بر اساس فوب خلیج فارس پرداخت شود. این ظلمی بزرگ به اقتصاد، تولید کننده و صنعتگران و مردم است.»

ما با فاجعه روبرو خواهیم بود

وی در مورد رابطه غیرمستقیم افزایش قیمت سوخت و دلار نیز توضیحاتی را ارائه می دهد: «دولت ممکن است بعد از افزایش قیمت سوخت، برای جبران کسری بودجه خود، دست به افزایش قیمت ارز بزند. در این حالت ما با فاجعه ای روبرو خواهیم بود. در واقع دولت اگر بخواهد دوباره برای جبران کسری بودجه خود از ابزارهای پولی استفاده کند چاره ای جز افزایش قیمت دلار ندارد و همانطور که دکتر توکلی در نطق مجلس گفتند در این حالت بیش از ۷۰درصد نرخ تورم افزایش می یابد و این کاملا با سیاست های ضدتورمی دولت تدبیر و امید مغایرت دارد. هم اکنون همه چیز به صورت متناقض و متضاد پیش می رود.»

دولت نه وحدت رویه دارد نه استراتژی اقتصادی مشخص
کیامهر می گوید: «من متاسفانه در اوایل روی کار آمدن دولت با توجه به سخنان دکتر روحانی و نوبخت به دو نتیجه خوب رسیده بودم؛ یکی وجود همگرایی بین تیم اقتصادی دولت و دوم دولت دارای استراتژی اقتصادی. صرف نظر از کوه مشکلات اقتصادی که بر سر راه دولت است، متاسفانه هرچی جلوتر می رویم شاهد این هستم که نه بین تیم اقتصادی دولت وحدت رویه وجود دارد و نه دولت یازدهم استراتژی اقتصادی مشخصی دارد. در مورد کاهش نرخ تورم وعده ای می دهد اما ناگهان منابع بودجه هدفمندی یارانه ها را افزایش می دهد که تورم زاست.»

او با تاکید بر اینکه دولت در تنش زدایی و بعد سیاست خارجی بسیار موفق عمل کرد می افزاید: ولی در بعد سیاست های اقتصادی داخلی به اندازه سیاست خارجی تا به حال چندان موفق نبوده است و قطار سیاست های اقتصادی دولت هنوز روی ریل قرار نگرفته است.