گرانترین داروهای ایران + جدول

به گزارشافکارنیوز،فهرست گرانترین داروهای ایران بر اساس آخرین آمار تا پایان سال ۹۱ که عمده آنها را داروهای مربوط به بیماران سرطانی تشکیل می‌دهد، از سوی سازمان غذا و دارو در اختیار این خبرگزاری قرار گرفت.

طبقه بندی جدول زیر بر اساس قیمت هر یک عدد دارو انجام شده و سپس تعداد به فروش رسیده از این دارو و مجموع فروش ریالی آن قید شده است. به عنوان مثال، گرانترین داروی به مصرف رسیده در ایران - کابازیتاکسل - حدود ۴۹ میلیون و ۷۳۰ هزار و ۷۴۹ ریال قیمت دارد که با احتساب فروش ۱۰۲ عددی آن، در مجموع پنج میلیارد و ۷۲ میلیون و ۵۳۶ هزار و ۴۴۰ ریال برای آن هزینه شده است.

فهرست این داروها در جدول زیر قابل مشاهده است:

ردیف نام ژنریک تعداد فروخته شده قیمت هر عدد(به ریال) مجموع فروش ریالی
۱ CABAZITAXEL ۶۰MG INJ ۱۰۲ ۴۹,۷۳۰, ۷۴۹.۴۱ ۵,۰۷۲, ۵۳۶,۴۴۰
۲ TRASTUZMAB ۴۴۰MG VIAL ۷.۳۶۲ ۳۸,۲۴۵, ۷۲۳.۹۹ ۲۸۱,۵۶۵, ۰۲۰,۰۰۰
۳ OCTREOTIDE ۲۰MG FOR INJ ۳.۶۳۶ ۲۷,۹۳۵, ۹۷۹.۱۰ ۱۰۱,۵۷۵, ۲۲۰,۰۰۰
۴ BEVASTIZUMAB ۴۰۰MG / ۱۶۰ML VIAL ۶.۴۶۸ ۲۶,۵۰۵, ۹۳۰.۶۳ ۱۷۱,۴۴۰, ۳۵۹,۳۱۰
۵ RITUXIMAB ۵۰۰MG / ۵۰ML VIAL ۹.۶۹۹ ۲۵,۲۰۶, ۱۱۶.۷۹ ۲۴۴,۴۷۴, ۱۲۶,۷۹۰
۶ TOCILIZUMAB ۴۰۰ MG / ۲۰ ML VIAL ۱۹ ۲۳,۰۶۵, ۲۹۰.۰۰ ۴۳۸,۲۴۰, ۵۱۰
۷ BORTEZOMIB ۳.۵MG INJ ۶.۵۱۵ ۲۲,۲۶۱, ۶۷۹.۷۲ ۱۴۵,۰۳۴, ۸۴۳,۴۰۰
۸ POSACONAZOL ۴۰MG / ML SUSP ۲۹۱ ۱۷,۵۸۶, ۰۰۰.۰۰ ۵,۱۱۷, ۵۲۶,۰۰۰
۹ PEMETREXED ۵۰۰MG VIAL ۱.۷۸۱ ۱۳,۶۴۹, ۹۸۰.۳۵ ۲۴,۳۱۰, ۶۱۵,۰۰۰
۱۰ TRASTUZUMAB ۱۵۰MG VIAL ۱۴.۵۷۷ ۱۲,۵۴۸, ۱۶۸.۹۱ ۱۸۲,۹۱۴, ۶۵۸,۱۹۰
۱۱ ADALIMUMAB ۴۰MG / ۰.۸ ML INJ ۹۶ ۱۰,۳۶۰, ۰۰۰,۰۰ ۹۹۴,۵۶۰, ۰۰۰
۱۲ CASPOFUNGIN ۷۰MG ۱۰ML VIAL ۲۹۸ ۱۰,۲۴۹, ۳۰۵,۳۰ ۳,۰۵۴, ۲۹۲,۹۸۰
۱۳ AZACITIDINE ۱۰۰MG AMP ۱۴۰ ۱۰,۰۰۷, ۱۰۰.۰۰ ۱,۴۰۰, ۹۹۴,۰۰۰
۱۴ THYROTROPIN ALFA ۱.۱MG VIAL ۲ ۹,۰۰۰, ۰۰۰,۰۰ ۱۸,۰۰۰, ۰۰۰
۱۵ DOCETAXEL ۱۶۰MG / ۱۶ ML VIAL ۲.۹۵۵ ۸,۹۷۶, ۹۶۹.۵۴ ۲۶,۵۲۶, ۹۴۵,۰۰۰

۱ - کابازیتاکسل(CABAZITAXEL) ضد سرطان، برای درمان آن دسته از تومورهایی به کار می‌رود که غیرقابل جراحی است و به سایر نقاط بدن متاستاز داده‌اند. کابازیتاکسل در ترکیب با پردنیزولون برای درمان بیماران مبتلا به سرطان پروستات مقاوم به هورمون‌ درمانی به کار می‌رود.

۲ - تراستیزومب(TRASTUZUMAB) در گروه دارویی ضد سرطان‌ها قرار می‌گیرد. این آنتی بادی منوکلونال در درمان سرطان پستان متاستاتیک در بیماران با بیان بیش از حد(اوراکپرسیون) پروتئین HER۲ کاربرد دارد.

۳ - اوکترئوتاید(OCTREOTIDE) در درمان‌تومورهای‌ کارسینوئید، ترشح‌کننده‌گلوکاگن‌، ترشح‌کننده‌ VIP(VasoactiveIntestinal Peptide) و آکرومگالی‌ مصرف‌می‌شود.

۴ - بواسیزوماب(BEVASTEZUMAB) با نام تجاری آواستین(Avastin) یک داروی ضد سرطان است که با رشد و گسترش سلول های سرطانی در بدن مقابله می‌کند. آواستین در درمان نوع خاصی از تومور مغزی استفاده می شود و انواع خاصی از سرطان‌های کلیه، ریه، روده بزرگ و راست روده.

۵ - ریتوکسی مب(RETUXIMAB) در گروه دارویی ضد سرطان‌ها قرار می‌گیرد. این مونوکلونال آنتی بادی در درمان لنفومای بدخیم غیر هوچکین سلول B(از نوع عود یافته یا مقاوم با گرید پایین یا فولیکولار CD۲۰ مثبت) و همچنین درمان مجدد در بیماران با بیماری پیشرونده کاربرد دارد.

۶ - توسیلیزومب(TOCILIZUMAB) با نام تجاری آستمرا(Actemra) در ردیف داروهای روماتولوژی قرار می‌گیرد و تنظیم کننده سیستم ایمنی بدن است. برای درمان افراد بزرگسال با بیماری متوسط تا شدید آرتریت روماتوئید که به یکی یا بیشتر از داروهای مهارکننده TNF جواب کافی نداده باشند.

۷ - بورتیزومیب(BORTEZOMIB) با نام تجاری ولکید(Velcade)، از گروه داروهای ضدسرطانی است.

۸ - پوساکونازول(POSACONAZOL) با نام تجاری نوکسافیل(Noxafil) در دریف داروهای ضدقارچ قرار می‌گیرد. قرص‌های آهسته‌رهش نوکسافیل و سوسپانسیون خوراکی آن، برای پیشگیری از عفونت مهاجم آسپرژیلوس و کاندیدا در بیماران بالای ۱۳ سال که به علت نقص شدید ایمنی(مثلا در بدخیمی‌های هماتولوژیک با نوتروپنی طول کشیده ناشی از کموتراپی) در معرض خطر ابتلا به این نوع عفونت‌ها قرار دارند، تجویز می‌شود.

۹ - پمترکسد(PEMETREXED)، با نام تجاری آلیمتا(Alimta)، برای درمان سرطان ریه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۱۰ - تراستیزومب(TRASTUZUMAB) نیز یک داروی ضد سرطان است. این آنتی بادی منوکلونال در درمان سرطان پستان متاستاتیک در بیماران با بیان بیش از حد(اوراکپرسیون) پروتئین HER۲ به کار می‌رود.

۱۱ - ادالی مب(ADALIMUMAB) در گروه دارویی داروهای مسکن، ضد التهاب وضد تب‌ها قرار می‌گیرد. این آنتی بادی منوکلونال Tumor necrosis factor است که به تنهایی یا همراه با متوتروکسات و یا دیگر داروهای تصحیح کننده بیماری‌های رماتیسمی در درمان آرتریت روماتوئید مصرف می‌شود.

۱۲ - کسپوفونژین(CASPOFUNGIN)، با نام تجاری کانسیداس(Cancidas) یک داروی ضدقارچ است که در درمان آسپرژیلوزیس مهاجم در بیمارانی‌که نسبت به سایر درمان‌ها(نظیر آمفوتریسین B، آمفوتریسین B لیپوزومال و ایتراکونازول) مقاوم هستند به کار می‌رود.

۱۳ - آزاسیتیدین(AZACITIDINE) با نام تجاری ویدازا(Vidaza) در گروه دارویی ضد سرطان‌ها قرار می‌گیرد.

۱۴ - سیروتروپین آلفا(THYROTROPIN ALFA) در گروه دارویی هورمون‌های هیپوتالاموس و هیپوفیز قرار می‌گیرد.

۱۵ - دوستاکسل(DOCETAXEL) در گروه دارویی ضد سرطان‌ها قرار می‌گیرد. از دوستاکسل در درمان سرطان پستان متاستاتیک یا موضعی پیشرفته و سرطان ریه نوع non - small cell استفاده می شود. از آن می توان در سرطان پروستات متاستاتیک نیز استفاده کرد و کاربرد آن در دیگر نئوپلاسم های بد خیم از جمله درمان تسکینی سرطان های سرو گردن در دست بررسی است.