به گزارش افکارنیوز، یک تاجر ایرانی گزارش داده که برگزارکنندگان نمایشگاه «گالفود» در دوبی، یکی از بزرگترین نمایشگاه‌های صنایع غذایی جهان، شمار صادرکننده‌های ایرانی حاضر در این دوره از نمایشگاه را ۴۶ نفر اعلام کرده‌اند که این رقم نسبت به سال گذشته دو برابر افزایش یافته است.

این نشان دهنده بهبود صادرات غیرنفتی ایران و بازگشت این کشور به سیستم تجارت جهانی بعد از شروع کار دولت روحانی است.

ا هنوز تحریم‌های کلیدی بانکی علیه ایران به قوت خود باقی است؛ تحریم‌هایی که دریافت پول اقلام صادراتی را با مشکل مواجه کرده است، اما بر اساس توافق موقت هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی در سوم آذرماه، به نظر می‌رسد که شرایط برای رشد صادرات ایران مقداری بهبود یافته است، اگرچه هنوز هم بانک‌های بین‌المللی، مانند بانک‌های دوبی، از نقل و انتقالات مالی به ایران سر باز می‌زنند.

بر اساس این تفاهم که از آخر دی ماه به اجرا گذاشته شد، برخی تحریم‌های غرب علیه ایران تا شش ماه آینده معلق شده است.

رضا رجبی‌نسب، مدیر بخش صادرات شرکت «آماده لذیذ» یکی از شرکت‌های تولید کننده ماکارونی، سوپ و سایر تولیدات غذایی در این مورد به رویترز گفته است که «بهبود روابط سیاسی راه را برای ما و معرفی محصولاتمان به بازارهای جهانی مانند کویت و عربستان سعودی هموارتر ساخته است».

وی گفت که صادرات محصولات غذایی این شرکت که سالانه بالغ بر میلیون‌ها دلار می‌شود، از زمان تصدی پست ریاست جمهوری روحانی ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش یافته است.

همچنین شرکت صنایع شیر ایران که محصولات خود را به عراق، پاکستان و مالزی صادر می‌کند، به رویترز گفته است که در ۱۰ ماه سال جاری خورشیدی، ۱۵ میلیون دلار صادرات داشته، در حالی که طی سال گذشته تنها ۹ میلیون دلار صادرات داشت.

آمارهای گمرک

آمارهای گمرکی هفت ماه سال جاری نشان از کاهش چشمگیر صادرات غیرنفتی کشور داشت، به طوری که بر اساس گزارش اداره گمرک ایران، صادرات میعانات گازی، پتروشیمی و دیگر اقلام غیرنفتی از فروردین تا مهر ماه سال جاری نسبت به دور مشابه سال گذشته به ترتیب ۳۰.۵۶ درصد، ۱۲ درصد و نزدیک به ۱۰ درصد کاهش یافته بود.

اما گزارش جدید گمرک ایران که روز یکشنبه سوم اسفندماه منتشر شد، نشان می‌دهد که صادرات غیر نفتی ایران از اول آبان تا آخر بهمن ماه به صورت چشمگیری افزایش یافته است و کاهش صادرات هفت ماهه را نیز جبران کرده است.

آمارهای گمرک نشان می‌دهد که در ۱۱ ماه سال جاری صادرات میعانات گازی از دور مشابه سال گذشته نیز پیشی گرفته است و در مجموع کل صادرات غیر نفتی ایران تنها ۱.۵۲ درصد کاهش نشان می‌دهد.

بر اساس گزارش گمرک، ایران در ۱۱ ماهه منتهی به اول اسفندماه کلا ۳۷ میلیارد و ۳۶۳ میلیون دلار صادرات غیرنفتی داشته است.