پیش بینی روند سودآوری شرکت های قند و شکری

به گزارش افکارنیوز، شرکت های فعال در صنعت قند و شکر در حالی تغییرات حائز اهمیتی در ساختار مالی خود ایجاد کرده اند که اعمال این تحولات همچون اجرای برنامه افزایش سرمایه به دلیل کمبود نقدینگی در اختیار این مجموعه ها و سرمایه پایین آنها ضروری به نظر می رسید.

یک کارشناس فعال در صنعت قند و شکر با بیان این مطلب عنوان کرد: اجرای برنامه افزایش سرمایه موجب می شود تا صورت های مالی شرکت های قندی دقیق تر و قابل اتکاتر شود و هزینه های مالی آنها نسبت به سال های گذشته کاهش یابد. چراکه باوضعیت مالی کنونی این شرکت ها فرآیند دریافت وام بانکی به سختی انجام می پذیرد، به گونه ای که وضعیت نقدینگی آنها چندان مناسب ارزیابی نمی شود.

هومن عمیدی به آثار مثبت بهبود وضعیت نقدینگی شرکت های قندی بر وضعیتسودآوریآنها اشاره کرد و اظهار داشت: اغلب شرکت های فعال در گروه قند و شکر در حالی به منظور پرداخت هزینه خرید چغندر قند مصرفی به ناچار تولیدات خود را طی سه ماهه ابتدایی سال به فروش می رسانند که قیمت فروش محصولات طی دوره مذکور چندان مناسب نبوده و موجب تحقق زیان توسط آنها می شود. از این رو در صورت بهبود وضعیت مالی و نقدینگی، فرصت کافی برای شرکت های قندی جهت فروش محصولات به قیمت های مناسب و در زمان رونق بازار فروش فراهم می شود.

وی با بیان اینکه ارزش بازار شرکت های تولیدکننده قند و شکر در حال افزایش است، در این خصوص افزود: تفاوت حائز اهمیتی میان ارزش بازار و ارزش جایگزینی مجموعه های مذکور طی سال های گذشته وجود داشت حال آنکه به نظر می رسد در حال حاضر این فاصله از میان رفته و قیمت سهام این شرکت ها با توجه به میزان ارزندگی آنها به قیمت های منطقی نزدیک شده است. افزون بر آن، صنعت قند و شکر از جمله صنایعی است که بسیاری از سهامداران حقوقی به دلیل ریسک بالای سرمایه گذاری چندان تمایلی جهت تزریق نقدینگی به این صنعت ندارند.

این مقام مسئول در خصوص افزایش تعرفه واردات شکر تصریح کرد: به نظر می رسد تعرفه واردات محصولات مشابه در راستای حمایت از صنعت بایستی افزایش یابد، چراکه میزان این تعرفه در کشورهای دیگر همچون ترکیه با هدف صیانت از تولیدکنندگان داخلی بسیار بیشتر می باشد.

این کارشناس فعال در صنعت قند و شکر پیرامون احتمال افزایش نرخ فروش محصولات گفت: بهترین راه کار در خصوص قیمت گذاری محصولات قند و شکر، واگذاری تعیین آن به انجمن کارخانجات قند و شکر به شرط تضمین مجموعه های فعال در این صنعت جهت اجرای برنامه افزایش سرمایه و رشد ظرفیت تولید است. در صورت تحقق این امر می توان گفت تعادل در وضعیت تقاضا و عرضه محصولات ایجاد خواهد شد. اما با همه این اوصاف، امکان افزایش نرخ فروش محصولات قند و شکری تنها در صورت افزایش قیمت های جهانی فراهم خواهد شد، به گونه ای که تحقق این امر طی سه ماهه ابتدایی سال آینده دور از انتظار است.

عمیدی همچنین وضعیت سطح کشت چغندر قند طی سال آتی را مناسب پیش بینی کرد و گفت: شرکت های قندی در حالی طی سال جاری به دلیل سطح پایین کشت چغندر قند با مشکلات فراوانی پیرامون تأمین این ماده مصرفی و تولید محصولات رو به رو شدند که به نظر می رسد در پی افزایش قیمت این محصول و اعطای امتیازاتی به کشاورزان جهت ترغیب آنها به کشت این محصول مشکلات مذکور مرتفع گردد و تولیدکنندگان طی سال آینده با مشکل تأمین چغندر قند مصرفی مواجه نشوند.

وی به چشم انداز مناسب صنعت قند و شکر اشاره کرد و گفت: قیمت محصولاتی همچون تفاله و ملاس که همواره به عنوان محصولات فرعی مطرح می شدند طی سال جاری افزایش یافت که این امر اثر قابل توجهی بر روند سودآوری شرکت های مذکور در پی داشت.

از این رو افزایش نرخ محصولات تفاله و ملاس در کنار پتانسیل های مجموعه های مذکور جهت صادرات محصولات از جمله عواملی است که بسترهای لازم جهت رشد سودآوری آنها را فراهم می کند.

این مقام مسئول در خاتمه افزود: انتظار می رود گزارش های مربوط به دوره عملکرد ۹ ماهه شرکت های قندی کمی به واقعیت نزدیک تر باشند و با مشخص شدن برخی متغیرهای اثرگذار بر وضعیت سودآوری آنها شاهد اعلام تعدیل مثبت سود برآوردی از سوی شرکت های مذکور باشیم. اما توجه به این نکته حائز اهمیت است که بایستی مجموعه های فعال در گروه قند و شکر همسو با سیاست های کلان و بلندمدت دولت حرکت کنند تا شاهد بهبود وضعیت سودآوری آنها طی سال آینده باشیم.