به گزارش افکارنیوز، ۵ اسفند، سالروز آغاز حملات زمینی آمریکا به عراق در جنگ اول خلیج فارس(۱۹۹۱ م) است. هنگامی‌که آمریکایی‌ها به عراق حمله کردند و جنگ آغاز شد، افرادی از داخل ایران، موجی به‌راه انداختند که باید برای دفاع از کیان اسلام، دفاع از مظلوم و مبارزه با استکبار جهانی، دوشادوش صدام با آمریکایی‌ها وارد جنگ شد. جریان چپِ آن‌روز، جلودار اصلی این حرکت شد و سردمداران آن بیشتر از همه تلاش کردند که کشور را درگیر جنگی بی‌دلیل و نابخردانه با آمریکا کنند.

ایران علیه آمریکا وارد جنگ شود+ فیلم


مجمع روحانیون مبارز، در همین رابطه، بیانیه‌ای منتشر کرد و در آن، تلویحاً از شورای عالی امنیت ملی خواست ایران را به نفع عراق وارد جنگ کند:

«از مسلمانان و از هسته‌های انقلابی جهان اسلام و خصوصاً منطقه خلیج‌فارس می‌خواهیم که صفوف خود را هرچه فشرده‌تر سازند و خود را برای ضربه‌زدن به منافع آمریکا در منطقه و سراسر جهان آماده کنند… در این لحظات حساس از شورای عالی امنیت ملی درخواست می‌کنیم که… با الهام از تعالیم و سیره مبارک امام راحلمان … در مقابله با آمریکا، با تدبیری همه‌جانبه و با استظهار به نیروی انقلابی ملت بزرگوار ایران و اعتماد به خواست و اراده ملت‌های مسلمان برای مقابله با خطرات و نقشه شوم آمریکا و تأمین منافع و مصالح جمهوری اسلامی ایران … با قاطعیت به بهره گیری از فرصت ها و اتخاذ تصمیم های مناسب بپردازد.»(کیهان، ۹/۱۲ / ۶۹)


ایران علیه آمریکا وارد جنگ شود+ فیلم


در این بین، برخی چهره‌های شاخص چپ نیز همین مساله را در جامعه مطرح می‌کنند.

صادق خلخالی(شخصیت برجسته جناح چپ) گفت: «گذشته‌ها مساله دیگر است… اینجا سرنوشت اسلام مطرح است … این برای ما ننگ است، برای ما عار است، اسلحه داریم، قدرت داریم، جوان داریم، بسیجی داریم، بخواهیم تسامح و تساهل بکنیم. هیچ‌وقت تساهل در این مسائل جایز نیست.»(جمهوری اسلامی، ۲۹/۱۰ / ۶۹))

علی اکبر محتشمی پور(عضو شاخص مجمع روحانیون و نماینده وقت تهران در مجلس شورای اسلامی) اما با صراحت بیشتر این درخواست را در نطق عمومی مجلس، در ۳۰دی۱۳۶۹ مطرح می‌کرد:

«تمام مصیبت ملت‌های مسلمان منطقه از مثلثشوم استکبار جهانی به رهبری آمریکا، ‌صهیونیزم و حکام مرتجع و مزدور منطقه است. امروز بحثبر سر گذشته‌‌ی عراق و ایران نیست … امروز ملت‌های مسلمان منطقه به‌خصوص ملت ایران وظیفه شرعی دارند تا در جهادی مقدس به مقابله با نیروهای کفر آمریکا و ناتو و صهیونیزم برخیزند. انقلاب و نظام جمهوری اسلامی نمی‌تواند در این جنگ خانمان‌سوز و سرنوشت مسلمانان بی‌تفاوت بماند. ملت ایران راه امام را می‌پیماید و از ولایت فقیه تبعیت می‌کند… امروز چه شده است در منطقه، آمریکا و کفر جهانی به یک کشور اسلامی حمله کرده است؟ امروز خبر می رسد کربلا و نجف ما زیر آماج بمباران‌های آمریکا قرار گرفته است. چرا ملت ایران و ملت اسلام در سکوتی مرگبار به سر می برند؟ آیا ما وظیفه نداریم؟ آیا آمریکا خطری برای جهان اسلام نیست؟ آیا کشور عراق و ملت عراق یک کشور اسلامی و ملت مسلمان نیستند؟ آیا این امام نیست که با فریاد رسا وظیفه و تکلیف همه مسلمانان را دفاع از اسلام و مسلمین و سرزمین های اسلامی اعلام می کند؟

چرا نباید این جنایت مرگبار آمریکا محکوم شود؟ چرا ما باید بی‌تفاوت از کنار این همه جنایت بگذریم؟ جمهوری اسلامی و ملت مسلمان و انقلابی ایران با توجه به اصول و آرمان هایش از هر کشور دیگر اولی و احق است که در جهاد مقدس بر علیه آمریکا شرکت کند و به آرزوهای مقدس و الهی امام که خلیج فارس باید گورستان آمریکائی های متجاوز شود جامه عمل بپوشاند… زندگی زیر سایه سرنیزه های آمریکا برای ما ذلت است و اسارت است و ننگ است.»

دانلود فیلم نطق محتشمی پور در مجلس

بهزاد نبوی(از اعضای سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی) هم در دیداری با دانشجویان دانشگاه تهران خواستار بهره‌گیری از این فرصت برای حمله به اسرائیل و جنگ با آن شد: «این جنگ فرصتی تاریخی برای حمله به اسرائیل به وجود آورده بود که از دست رفت … وظیفه ما این بود که به هر طریق ممکن است سمت و سوی جنگ را عوض می کردیم. ما می‌بایست در سیاست خارجی و مواضع‌مان در قبال عراق، این نکته محوری را نصب‌العین قرار می‌دادیم.»(سلام، ۹/۱۲ / ۶۹، به نقل از تکثر گرایی در جریان اسلامی، صفحه ۲۳۹)

این جریان که امروزه دم از تساهل و مدارا، آن هم در حساسترین و حیاتیترین منافع ملی و مملکتی میزند، آن روز میخواست با بیتدبیری و نابخردی خود کشور را درگیر بحران بزرگی کند که البته با دوراندیشی خیرخواهان، مملکت از آن عبور کرد. با این همه، رنگعوضکردن دوباره و چندباره این جریان با وجود گفتمان بیمبنا و زیگزاگیاش، نباید زیاد هم غافلگیر کننده باشد.