صالحی: برای غنی‌سازی نیازی به تایید شرمن نداریم

به گزارش افکارنیوز، علی‌اکبر صالحی دوشنبه شب در حاشیه همایش شیمی در پاسخ به سئوالی مبنی بر دیدگاه‌ وی پیرامون گفته‌های وندی شرمن در مورد حق غنی‌سازی ایران، اظهار داشت: در برنامه اقدام مشترک به وضوح به حق غنی‌سازی اشاره شده است و منتقدان به توافقنامه ژنو نکته دیگری انتقاد دارند نه به این مورد که حق غنی‌سازی را پذیرفته‌اند یا خیر.

وی ادامه داد: منتقدان می‌گویند چون قرار است در نهایت یک توافق دوجانبه راجع به حجم و سطح غنی‌سازی صورت گیرد، این می‌تواند پاشنه آشیل باشد.

به گفته صالحی، ممکن است آنها بگویند شما غنی‌سازی بکنید ولی به مقدار خیلی کم، ولی حق غنی‌سازی که قبلا بارها گفته شده بود این اصل به رسیمت شناخته شده نیازی هم به رسمیت شناختن این حق توسط آنها نداریم.

وی ادامه داد: این حقی است که در ان. پی. تی ذکر شده است، ولی آنها هم آمده‌اند به صورت دو فاکتو و عملی به آن اذعان کرده‌اند، روز شنبه هم این مطلب را به صراحت خانم شرمن عنوان کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: نکته‌ای که باید در مورد آن جدیت لازم را داشته باشیم این است که غنی‌سازی در حجمی باشد که ما نیاز داریم و ما تعیین‌کننده آن نیاز هستیم و با هر شیوه‌ای که بتوانیم غنی‌سازی کنیم و در هر سطحی که غنی‌سازی نیاز داشته باشیم ما باید از این حق برخوردار باشیم که این یک خواسته و خط قرمز ما است که از آن عبور نمی‌کنیم.

وی گفت: ما به طور داوطلبانه پذیرفته‌ایم که حق غنی‌سازی خود را در حد پنج درصد حفظ کنیم و این بدان مفهوم نیست که اگر بیش از پنج درصد نیاز به غنی‌سازی داشته باشیم به آن ورود نکنیم.

صالحی افزود: گر آنها تامین کنند که بهتر اما اگر تامین نکنند مثل گذشته که تامین نکردند باید ورود کنیم و نیازهای خودمان را تامین کنیم.