آغاز فاز ۲ هدفمندی از اردیبهشت ۹۳

به گزارش افکارنیوز، علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی در حاشیه نشست شورای گفت‌وگو در جمع خبرنگاران از شیب ملایم افزایش قیمت حامل‌های انرژی از ابتدای سال آینده خبر داد و گفت: با تشکیل کارگروهی تخصصی در حال برنامه‌ریزی برای قیمت حامل‌های انرژی و تعدیل آن هستیم.

او ادامه داد: قطعا در قیمت حامل‌های انرژی تجدیدنظر شده و افزایش قیمت‌ها ملایم بوده تا از هرگونه فشار بر اقتصاد کشور و مصرف‌کنندگان خودداری شود.

طیب‌نیا با بیان این که واقعی شدن قیمت‌ها به طور تدریجی در چند سال انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: البته شیب افزایش قیمت حامل‌های انرژی مختلف متفاوت است و حامل‌های انرژی مرتبط با بخش تولید با شیب ملایم‌تری افزایش قیمت را شاهد هستند.

وزیر امور اقتصاد و دارایی هم‌چنین درباره اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها با تاکید بر این که فاز دوم از ابتدای فروردین‌ماه و یا ابتدای اردیبهشت‌ماه آغاز می‌شود، خاطرنشان کرد: براساس بودجه سال ۹۳، پرداخت یارانه تنها به افراد نیازمند انجام می‌شود و افراد متقاضی دریافت یارانه با فرم‌های خود اظهاری که در روزهای آینده توزیع می‌شود، اعلام می‌کنند که متقاضی دریافت یارانه هستند یا نه.

به گفته وی، ارائه فرم خوداظهاری در ۲۰ روز باقیمانده از سال جاری توزیع می‌شود و اگر متقاضیان فرم‌ها را صادقانه پر نکنند تا سه برابر جریمه می‌شوند.

طیب‌نیا درباره طرح وصول مطالبات بانکی بیان کرد: برخی که دارای بدهی معوقه به بانک‌ها هستند، دچار زیان شده‌اند به همین دلیل این افراد از آن‌جایی که به صورت غیرارادی دچار مشکل شده‌اند افراد خوش حساب در نظر گرفته می‌شوند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر این که دولت با این افراد همراهی می‌کند، بیان کرد: این فعالان اقتصادی می‌توانند پس از بازسازی بنگاه‌های خود بدهی‌شان را به شبکه بانکی پرداخت کنند.

به گفته او، بخش دیگر از بدهکاران بانکی با وجود داشتن توان مالی، ترجیح می‌دهند که بدهی خود را به بانک‌ها پرداخت نکنند و دولت از تمام ابزارهای خود برای وصول این مطالبات استفاده می‌کند.

طیب‌نیا در ادامه با اشاره به این که بورس ایران در خاورمیانه شرایط خوبی در سال جاری داشته است، تصریح کرد: شاخص بورس از ابتدای سال ۹۲ حدود ۱۲۰ درصد افزایش یافته و این نشانگر این است که تولید در حال خروج از رکود و سودآوری بنگاه‌های اقتصادی است.

وی با بیان این که تغییرات در قیمت خوراک پتروشیمی‌ها در بورس گذراست، تصریح کرد: این التهابات موقت است همانطور که شاهد هستیم شاخص بورس مجددا از زیر ۸۰ هزار به بالای ۸۰ هزار ارتقا پیدا کرده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر این که دولت به دنبال افزایش شاخص بورس نیست، گفت: به جای افزایش شاخص بورس، حجم بازار باید توسعه پیدا کرده تا بنگاههای مالی بتوانند تامین مالی بلند مدت خود را از طریق بازار اولیه در بورس انجام دهند.