خط و نشان شرمن به حق غنی‌سازی ایران

به گزارشافکارنیوز،وندی شرمن، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایالات متحده و کسی که طی چند ماه گذشته اظهار نظرهای مختلفی را علیه برنامه هسته‌ای و حتی نژاد ایرانیان داشته است، سخنانی را بر زبان آورد که عده‌ای سعی دارند آن را اذعان به حق غنی‌سازی ایران جلوه دهند.

روشن نیست کسانی که اصولا به‌رسمیت شناختن حق یا اذعان به آن را چندان مهم نمی‌دانستند، چرا این‌قدر به سخنان خانم شرمن اهمیت داده و آن را تیتر اول روزنامه‌های خود کرده‌اند اما نگاهی به سخنان وندی شرمن، نشان می‌دهد که بیانات وی بیش از آنکه جنبه اذعان داشته باشد، جنبه خط و نشان کشیدن برای برنامه غنی‌سازی ایران دارد.

شرمن در بیانات خود گفته است: «در چارچوب توافقی جامع، ایران «می‌تواند» برنامه غنی‌سازی محدود(۱)، محتاطانه(۲)، مهارشده(۳)، زیر نظارت(۴) و راستی‌آزمایی شده(۵) و مبتنی بر نیازهای عملی‌اش(۶) داشته باشد. اگر چنین شرایطی در برنامه غنی‌سازی ایران رعایت نشود، آنگاه توافقی نیز در کار نخواهد بود.»

جدا از اینکه هر کدام از ۶ شرط بیان شده توسط خانم شرمن می‌تواند تفاسیر مختلفی داشته باشد و بر سر تفاسیر مختلف از آن شاید ساعت‌ها مذاکره لازم باشد، اما باید از دوستانی که بیانات شرمن را علم کرده و با آن چهره ایالات متحده را «بزک» می‌کنند، سوال کرد که «اگر فرضا وزارت ارشاد ایران، به حق انتشار روزنامه‌هایتان این‌چنین اذعان کند، آن را اعتراف به حق می‌دانید یا خط و نشان کشیدن؟»

از سوی دیگر، شما مگر نمی‌گفتید که حق نیازی ندارد که به‌رسمیت شناخته شود؟ اکنون چرا برداشت خود از سخنان خانم شرمن را این‌چنین در بوق و کرنا می‌کنید؟

واقعیت آن است که آمریکایی‌ها بنابر سیاست دیرینه خود، هرگز رسما به کشوری نمی‌گویند که حق غنی‌سازی اورانیوم دارد اما در عمل، برای غنی‌سازی در کشورهای متحد خود دردسر درست نمی‌کنند و در عوض، برای غنی‌سازی در کشورهای غیردوست، تا می‌توانند مشکل‌تراشی می‌کنند.

آنچه واشنگتن در خصوص برنامه غنی‌سازی ایران در نظر دارد نیز همین است. آنها از آنجا که بنا به اذعان شخص باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا در مرکز سابان، آمریکایی‌ها قدرت آن را نداشتند که برنامه غنی‌سازی ایران را بالکل برچینند، در عمل آن را پذیرفته‌اند و همان‌طور که علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی گفته است، آن را به صورت دوفاکتو قبول کرده‌اند. سیاست واشنگتن آن است که اکنون که نمی‌تواند کاری در راستای برچیدن کامل این برنامه انجام دهد، به مهار آن بپردازد و این یکی از مهم‌ترین اهداف ایالات متحده در مذاکرات هسته‌ای با ایران است.

به‌رغم توهمات برخی روزنامه‌ها که به مشاطه‌گری چهره ایالات متحده در افکار عمومی ایران اشتغال دارند، آنچه شرمن گفته است نه در راستای اذعان به حق غنی‌سازی ایران بلکه در راستای اعلام سیاست‌های مهار برنامه هسته‌ای ایران بوده است.

مذاکرات جامع نشان خواهد داد که ایالات متحده تا چه حد در مسیر تحدید برنامه هستهای ایران قدم برخواهد داشت و تا چه حد در راستای آن از ابزار تهدید استفاده خواهد کرد؟