ادامه تظاهرات حامیان محمد مرسی

به گزارشافکارنیوز،پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره اظهار کرد: جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه واشنگتن از استعفای دولت موقت مصر غافلگیر شده اظهار کرد: واشنگتن به اعمال فشارهایش بر نظام کنونی مصر ادامه می‌دهد و مقامات مصری را ترغیب می‌کند تا با اتخاذ تدابیری روند انتقالی را آغاز کند که در جریان آن هیچ کس به حاشیه رانده نشود و این روند به تشکیل دولت دموکرات مدنی از طریق انتخابات شفاف بینجامد.

در همین راستا دو دادگاه در شهرهای " اسکندریه " و " قنا " در مصر ۸۴ تن از حامیان، اعضا و رهبران اخوان المسلمین را به یک تا دو سال حبس و پرداخت جریمه نقدی محکوم کردند.

دادگاه کیفری اسکندریه همچنین ۵۰ تن از اعضای اخوان المسلمین را به اتهام برگزاری تظاهرات " غیر قانونی " و بدون مجوز و بستن راه‌ها و حمله به تاسیسات دولتی و خصوصی به دو سال حبس و پرداخت ۵۰ هزار پوند جریمه نقدی محکوم کرد.

دادگاه کیفری قنا نیز ۳۴ تن از حامیان محمد مرسی، رئیس جمهوری برکنار شده مصر را به یک سال تا دو سال حبس محکوم کرد.

منابع مصری اعلام کردند که دادگاه قنا ۲۴ تن را به اتهام تجمع و بستن راه‌ها به یک سال حبس محکوم کرده است.

به گفته این منابع پنج تن دیگر از حامیان اخوان المسلمین به اتهام تجمع و بستن راه‌ها و همچنین به اتهام حمله به نیروی پلیس به دو سال حبس محکوم شدند.

منابع قضایی و امنیتی مصر خاطرنشان کردند که متهمان در هنگام تظاهرات در ماه‌های سپتامبر و نوامبر سال گذشته بازداشت شده بودند.

در همین راستا علی السلمی، معاون سابق نخست وزیر مصر با انتقاد از دولت حازم ببلاوی، نخست وزیر مستعفی مصر اظهار کرد: پس از اینکه عوامل و شاخصه‌های شکست دولت آشکار شد این استعفا امری لازم و ضروری بود اما دیر صورت گرفت.

وی در سخنانی مطبوعاتی عنوان داشت: اینکه دولت مصر دیدگاه مشخصی نداشت و کاملا بر حمایت‌های مالی عرب‌ها تکیه کرده بود از بارزترین دلایل شکست این دولت است و این دولت دارای نهادهای اقتصادی عالی رتبه بود اما آنها شکست خورده ‌ترین گروه اقتصادی ظرف چند دهه‌ گذشته بودند.

در همین حال حامیان محمد مرسی به تظاهرات خود در چند استان مصر ادامه دادند. در شهر سوئز نیز درگیری‌های شبانه میان تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی رخ داد.

منابع مصری اظهار کردند: این درگیری‌ها پس از آن رخ داد که مخالفان نظام کنونی مصر از مقابل مسجد " الحرمین " در منطقه " فیصل " راهپیمایی برگزار کردند و نیروهای امنیتی تظاهرکنندگان را تعقیب کرده و به سمت آنها گاز اشک آور و گلوله شلیک کردند.

حامیان اخوان المسلمین همچنین در شهر "اسیوط" مصر دو راهپیمایی برگزار کرده و در جریان آن شعارهایی در محکومیت سرکوب تظاهرکنندگان و بازداشت مخالفان "کودتا" سر دادند و کارتهای زرد رنگ و عکسهایی از محمد مرسی در دست گرفتند.