انتقاد زنگنه از عملکرد دولت احمدی نژاد در زمینه گاز

به گزارش افکارنیوز، بیژن زنگنه که در جلسه امروز شورای شهر تهران حضور یافته بود در پاسخ به اظهارات و درخواست‌های اعضای شورای شهر گفت: صحبت‌های برخی دوستان من را به یاد دوستان مجلس انداخت ظاهرا دوستان برای دور بعد مجلس تمرین می‌کنند! در بحثزلزله و ایمنی شبکه لوله‌کشی گاز کار بزرگی چند سال پیش توسط ژاپنی‌ها انجام شد که البته تداوم نیافت با این حال تهران از نقطه‌ای گذشته که بگوییم شبکه برق جایگزین گاز شود زیرا این شبکه برق فعلی جوابگوی نیاز تهران نیست با این حال مدیریت شهری می‌تواند به ساختمان‌های بلند مرتبه مجوز لوله‌کشی گاز ندهد و فقط تا دم در ساختمان گاز را تحویل بدهد و الزام استفاده از سیستم‌های سی‌اچ‌پی را جدی بگیرد.

وی ادامه داد: درست است هیچ سوختی پاک نیست و اصولا تمام فعالیت‌های مدرن آلاینده است اما نفت گازی که ما در حال حاضر پخش می‌کنیم استاندار یورو ۵ را نیز ساپورت می‌کند همچنین بنزین ما نیز اگر چه یورو ۴ نیست اما از نظر میزان بنزن و سایر آلاینده‌های اصلی استاندار یورو ۴ را رعایت کرده‌ایم. تنها میزان اولیتین آن کمی بالاتر از یورو ۴ است با این حال این بنزین از بنزینی که در آمریکا استفاده می‌شود هم بهتر است زیرا آمریکا با استانداردهای یورو کار نمی‌کند.

زنگنه در ادامه گفت: ما چند سال با آقای مسجد جامعی یک موافقت نامه کار فرهنگی در تهران امضا کردیم اما اصولا کار فرهنگی در تهران بسیار سخت است و جای کار بسیاری دارد و همان کاری که انجام دادیم هنوز جایش درد می‌کند!

وزیر نفت درباره سهم ایران از میدان نفتی گازی خزر گفت: وزارت نفت بیش از یک میلیارد دلار در خزر سرمایه‌گذاری کرده است چون هیچ امکانی در خزر وجود ندارد و هر چه بخواهیم باید در ایران آن را بسازیم با این همه دستگاه‌های شناور ما در حال حفاری هستند و امیدواریم نتیجه بگیریم.

وی درباره مصرف گاز در کشور گفت: ما امسال با ۳۰ میلیارد لیتر مصرف نفت و گاز بالاترین رقم تاریخی مصرف را داشته‌ایم که فاجعه است البته این میزان در تهران چندان بالا نبود و در اصفهان و اراک اوضاع خیلی بد بود.

وزیر نفت با طرح این پرسش که چرا در ۵ سال گذشته یک متر مکعب به ظرفیت تولید گاز کشور اضافه نشده گفت: به این سوال من نباید جواب بدهم بلکه کسانی باید پاسخگو باشند که از سال ۸۴-۵،۳۰ میلیارد دلار در پارس جنوبی خرج کردند وگاز تولید نکردند قرار نیست پارس جنوبی برای پیمانکاران تولید در‌آمد کند بلکه قرار است برای ما گاز تولید کند در گذشته و در زمان وزارت نفت با یک میلیارد دلار یک فاز پارس جنوبی راه می‌افتاد اما اکنون در چند سال گذشته با ۳۰ و خرده‌ای میلیارد دلار یک فاز هم راه نیفتاده است.

زنگنه تصریح کرد: ۸۵ درصد جمعیت ایران در خانه‌هایشان گاز مصرف می‌کنند و ما روزی ۱۵۰ هزار تن جابجایی گاز داریم با این حال در زمستان سرد امسال قطع گاز مقطعی ما ناچیز بود و تنها در شمال کشور در اوج بارش برف برای مدت کوتاهی گاز قطع شد با این حال حتی در آنجا هم در زمانی که آب و برق قطع بود گاز وصل بود و مردم حتی آب مورد نیاز خود را هم به وسیله گاز و با آب کردن برف تامین می‌کردند. با این همه من شب‌ها به خاطر نگرانی از کمبود گاز خواب نداشتم.

زنگنه افزود: من شش ماه است که به وزارت نفت آمده‌ام و مسئولیت این مدت را به عهده می‌گیرم اما صریح بگویم ما گاز نداشتیم وگرنه مگر مریض بودیم که گاز جایگاه‌های سی‌ان‌جی و پتروشیمی و نیروگاه‌ها را قطع کنیم ما نمی‌توانیم گاز خانه‌ها را قطع کنیم بنابر این باید برق یا گاز صنایع را قطع کنیم و این کار بسیار سختی است در حالی اگر ما ۵-۶ فاز پارس جنوبی را در اختیار داشتیم اکنون ۲۴۰ میلیون متر مکعب از داشتیم. اما پارس جنوبی هنوز راه نیفتاده است.

زنگنه تاکید کرد: البته تحریم‌ها هم در ایجاد این وضعیت موثر بوده اما اقتصاد مقاومتی یعنی همین و به بهانه تحریم نباید اداره کشور را رها کنیم.

وی در ادامه گفت: تاثیر توزیع بنزین پاک روی کاهش آلودگی هوای کشور دست کم یک ماهی طول می‌کشد تا مشاهده شود.

وزیر نفت درباره میدان‌های مشترک گازی گفت: ما در حال حاضر کمتر از نصف قطر از میدان‌های مشترک برداشت می‌کنیم و از نظر تجمعی نیز یک سوم این کشور برمی‌داریم در سال ۸۴ این نسبت برابر شده بود.

وی درباره کمک دولت به حمل و نقل عمومی شهر گفت: ما در حال حاضر سالی ۸۰ میلیارد دلار داریم یارانه می‌دهیم بنابر این اگر سالی ۷-۸ میلیارد دلار برای بهبود شبکه حمل و نقل عمومی و بهینه سازی مصرف سوخت هزینه کنیم جای دوری نمی‌رود و از همین محل هزینه می‌شود در این صورت بعد از ۷-۸ سال بین ۳۰ تا ۴۰ درصد شدت مصرف انرژی را بهبود می‌بخشیم.

زنگنه تاکید کرد: ما و بچه‌هایمان در همین شهر زندگی می‌کنیم بنابر این کیفیت هوا‌ برایمان مهم است به این ترتیب مردم حس می کنند برای آنها احترام و اهمیت قائل می‌شویم.

وزیر نفت در ادامه گفت: اصلاح حمل و نقل عمومی مثل دارو است و نمی‌توانیم بگوییم اگر داخلی‌اش نبود منتظر ساخت داخل بمانیم رئیس جمهور شخصا گفتند تاکسی و سایر وسایل حمل و نقل عمومی را وارد کنید این عین گفته ایشان است که مینی‌بوس یعنی آلودگی و کجای دنیا هنوز مینی‌بوس استفاده می‌شود.

زنگنه در پایان درباره نیروگاه‌های آلاینده که سوخت مازوت استفاده می‌کنند گفت: نیروگاه‌های بعثت و شهید پیروز تاثیر تعیین کننده‌ای در شبکه ندارند و باید تعطیل و به موزه تبدیل شوند! نیروگاه منتظر قائم نیز در سال ۹۳ بیش از ۹۰ درصد با گاز اداره خواهد شد.

زنگنه سپس در جمع خبرنگاران گفت: افزایش قیمت گاز خانگی و صنعتی در فاز دوم هدفمندی یارانهها در هیات دولت در حال بررسی است و اگر چه قیمت دقیقی از میزان افزایش آن ندارم اما بعید میدانم بیش از ۲۰ درصد باشد درباره افزایش قیمت بنزین نیز اطلاعی ندارم.