نوسان بورس عادی و برگشت‌ پذیر است

به گزارش افکارنیوز،علی سعیدی درباره شرایط فعلی بازار سهام در نوسانات آن اظهار داشت: پیش از این بورس از این افت و خیزها داشته است و قطعاً این نوسان بیشتر از بحران سال ۲۰۰۸ نیست.

وی ادامه داد: پس از بحران و شرایط نابسامان بازارسهامدر سال‌های ۸۴ و ۸۵، روند بازار به شرایط عادی و مثبت بازگشت.

سعیدی با بیان اینکه شرایط امروز بورس نسبت به سال‌های گذشته بسیار متفاوت است، گفت: اکنون سرمایه‌گذاران نسبت به شرایط بازار آگاهی بیشتری داشتند و در این میان صنایع متنوعی در بورس فعالیت می‌کند.

عضو هیأت مدیره سازمان بورس با تأکید بر اینکه سرمایه‌گذاران قدیمی و حرفه‌ای نیز بر روند میان‌مدت و بلندمدت بازار معتقدند، گفت: اگر روند بازارهای سکه، ارز و ساختمان را مدنظر قرار دهیم، متوجه می‌شویم که این بازارها مقررات و قانون ندارند و رکود شدید آنان نیز منجر به زیان سرمایه‌گذاران آنان خواهد شد.

وی ادامه داد: اکنون بازار سرمایه با توجه به روند پیش رو، بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری است، اکنون سرمایه‌گذاران بسیاری وارد بازار شده و برای حمایت از آنان مقررات ویژه‌ای وضع شده‌است.

سعیدی با تأکید بر اینکه رویه جدید معاملاتی کوتاه‌مدت و برای مقطع کنونی وضع شده است، گفت: قطعاً با بازگشت روال طبیعی، وضعیت بازار به شکل معمول و متعارف گذشته خود برمی‌گردد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا سرمایه‌گذاران خارجی برای ورود به بازار سهام تقاضایی ارائه کردند، گفت: تقاضاهای بسیاری از سوی سرمایه‌گذاران اروپایی به بورس ارسال شده و این سرمایه‌گذاران در حال رایزنی برای انتخاب نماینده در ایران هستند.

سعیدی گفت: این سرمایه‌گذاران باید در نحوه انتقال ارز و انتخاب نماینده رایزنی‌های خود را انجام داده و مجوزهای لازم را اخذ کنند.

وی درباره نوسان اخیر بازار و انتقاد برخی از شرکت‌های حقوقی از رویه جدید معاملاتی تأکید کرد: به عنوان مثال حقیقی‌ها در قیمت ۶۵۰ تومانی سهم بدون آنکه تغییری در صنعت ایجاد شود، در حال خرید بودند و اکنون در قیمت‌های ۴۰۰ تومان، شرکت‌های حقوقی حاضر به خرید نیستند.

سعیدی گفت: حقوقی‌ها با رویه جدید معاملاتی آشنا بوده و به خوبی درباره مقطعی بودن آن مطلع‌اند؛ سؤال اینجاست که این شرکت‌ها در شرایط فعلی حتی با تحلیل‌های بنیادی حاضر به ورود نیستند؛ بنابراین پیش از اجرای رویه جدید معاملاتی هم مشخص بود که این شرکت‌ها از جریان بازار تبعیت می‌کنند، تا تحلیل‌های بنیادی.

این عضو هیأت مدیره سازمان بورس با اشاره به اینکه اکنون بودجه کشور بسته شده و نرخ‌های تأثیرگذار بر شرکت‌ها شفاف شده‌اند، گفت: با توجه به مذاکرات فعلی در خصوص سال ۹۳ پیش‌بینی‌های مناسبی از وضعیت بورس داریم.

وی گفت: سرمایه‌گذاران حقوقی هم باید از روند میان‌مدت و بلندمدت تبعیت کند و از جریان بازار به تحلیل‌های بنیادی خود رجوع کنند.

سعیدی با اشاره به اینکه در خصوص تأمین مالی شرکت‌ها اقدامات خوبی تاکنون انجام شده به صندوق‌های زمین و ساختمان اشاره کرد و گفت: در این بخش اصلاحات انجام شده و در بخش ساخت و ساز به ویژه خارج از تهران تأمین مالی خوبی انجام خواهد شد.

سعیدی در مورد راه‌اندازی صندوق زمین و ساختمان گفت: با نهادهای حمایتی مذاکراتی انجام شده که مسکن به صورت حمایتی اجاره داده شود.

وی همچنین به راه‌اندازی صندوق‌های پتروشیمی، نفت، معدن و صنایع بالادستی و پایین‌دستی اشاره کرد و افزود: در خصوص طراحی‌های مربوط به این صندوق‌ها، نظرات کارشناسان نیز گنجانده خواهد شد.

عضو هیأت مدیره سازمان بورس با بیان اینکه رسالت اصلی تأمین مالی در اقتصاد کشور است گفت: از سال ۸۶، طراحی افزارهای مالی آغاز شد و از اسفند ۸۹ تاکنون نیز بیش از ۱۴۰۰ میلیارد تومان صکوک منتشر شده است که تا پایان سال نیز ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان پذیره‌نویسی خواهد شد.

سعیدی تأکید کرد: بخش عمدهای از نیروی سازمان بورس در حوزه تأمین مالی متمرکز شده است؛ در این خصوص نیازمند فرهنگسازی هستیم تا ساختارهای مورد نیاز برای تأمین مالی از طریق بازار سرمایه فراهم شود.