تحریم ها را بدون توقف برنامه هسته ای ایران برداشتیم

به گزارش افکارنیوز، کاترین مکفارلند در تحلیلی برای شبکه تلویزیونی فاکس نیوز آمریکا بشدت از سیاست خارجی اوباما انتقاد و تصریح کرد: ما با ایران توافقنامه ای امضا کردیم که به آن اجازه ادامه فعایت هسته ای را داده و همزمان دست به کاهش تحریم ها زدیم. این موضوع به بهبود اقتصاد ایران کمک کرده است.

این تحلیلگر مسایل امنیت ملی آمریکا افزود: دشمنان آمریکا دیگر از آن نمی ترسند و دوستان ما به مانند عربستان، اردن و اسراییل به آمریکا بی اعتماد شده اند. نیروهای روسیه در حال ورود به مناطقی از جهان هستند که آمریکا در حال عقب نشینی از آن هاست.

وی افزود: روسیه با توجه به منابع نفتی خود در حال گسترش نفوذ خود در عرصه بین المللی است و این در حالی است که آمریکای خسته از جنگ در حال جمع کردن دست و پای خود در جهان می باشد.

وی دولت اوباما را بدتر از دولت جیمی کارتر عنوان کرد و گفت: اوباما فکر می کند که جنگ سرد تمام شده است. اما پوتین خود را برای بازی آماده کرده و در حال بردن بازی است.

توافق هسته ای ژنو میان ایران و گروه ۱ + ۵ که بر اساس آن حق غنی سازی ایران به رسمیت شناخته شده و غرب در مقابل محدود کردن سطح غنی سازی داخلی به کاهش تحریم های اقتصادی علیه ایران دست زد، در آمریکا جنجال برانگیز بوده است.

شنبه گذشته وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا گفت که در توافق نهایی، ایران می تواند به غنی سازی در داخل برای مصارف عملی اش ادامه دهد و توقع برچیدن برنامه غنی سازی ایران غیرمنطقی است.

وی گفت: برنامه غنی سازی ایران لازم است در چارچوب محدود و سنجیده و تحت نظارت کامل بازرسی صورت پذیرد.

شرمن که نماینده آمریکا در گفتگوهای هسته ای گروه ۱ + ۵ با جمهوری اسلامی است، تصریح کرد: همچون اسراییل، آمریکا نیز می خواهد که در داخل ایران غنی سازی صورت نگیرد، اما این توقعی غیرمنطقی است.

وی تاکید کرد که ایران و شش قدرت جهانی برای دستیابی به توافق انگیزه و تعهد دارند.

این سخنان معاون وزیر خارجه آمریکا در حالی بیان شده است که در سال های گذشته غرب همواره خواستار برچیدن کامل تاسیسات هسته ای ایران و توقف هرگونه فعالیت اتمی صلح آمیز در داخل کشور بود.