چرا توزیع سبد کالای دوم به سال آینده موکول شد؟

به گزارش افکارنیوز، سبد کالای دولت از زمان آغاز اظهارنظرها در مورد چگونگی توزیع، تعداد افراد مشمول و زمان توزیع با حاشیه‌های مختلفی همراه بود.

در ابتدا، مدیر اجرایی طرح سبد کالا از توزیع سبد دوم در نیمه اول اسفندماه خبر داد.

اما بعد از توزیع سبد کالای مشمولان گروه اول و در میانه اعلام لیست افراد جدید مشمول، زمزمه احتمال توزیع نشدن سبد کالای دوم تا پایان سال جاری آغاز شد به نحوی که یکی از مدیران بخش تعاون اعلام کرد: توزیع سبد کالای دوم به ‌احتمال زیاد سال آینده خواهد بود و امسال دیگر سبد جدیدی توزیع نمی‌شود.

وی اضافه کرد: سبدی که در روزهای آینده توزیع می‌شود ادامه توزیع مرحله اول سبد کالا است و از آن‌ جایی که جامعه هدف به‌ طور کامل مشخص نشده بود، سبد مرحله اول در دو فاز توزیع شد.

پس از اعلام این خبر، حسینی‌نیا معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه در واکنش به این اظهارنظر گفت: خبری که در این باره اعلام شده بود، تکذیب می‌شود و سبد کالای دوم طبق برنامه در سال جاری اعطا خواهد شد.

اما با توجه به اینکه مسئول اصلی برنامه‌ریزی طرح سبد کالا، وزارت صنعت، معدن و تجارت است، یک مقام مسئول این وزارتخانه مطرح کرد: اعتبار لازم برای سبد دوم کالایی در حال حاضر وجود ندارد و به احتمال زیاد سبد دوم در سال ۹۳ توزیع می‌شود.

این ضد و نقیض گویی‌ها ظاهراً از عدم اطلاع رسانی شفاف وزارت صنعت در خصوص جزئیات سبد کالای دوم نشأت گرفته است.

چون با توجه به اضافه شدن لیست جدید مشمولان به سبد کالای اول، زمان‌بندی توزیع نسبت به آنچه پیش‌بینی شده بود با تغییراتی مواجه شد.

البته به گفته مسئولان، در توزیع اولین سبد کالا ۱۵ میلیون نفر مشمول این سبد ‌شدند که ۹ میلیون در مرحله اول و ۵ تا ۶ میلیون در مرحله دوم دریافت می‌کنند.

مدیرعامل یکی از تعاونی‌های توزیع کننده هم درباره زمان توزیع سبد کالای دوم دولت هم گفت: طبق اطلاعاتی که ما داریم سبد دوم تا پایان امسال توزیع نمی‌شود.

اما برای جویا شدن زمان توزیع سبد دوم با مدیرکل تعاونی‌های توزیعی وزارت تعاون تماس گرفتیم که وی در پاسخ گفت: با توجه به اینکه امور تعاونیها به ما مربوط است، هرگاه که زمان توزیع اعلام شود این کار را انجام می‌دهیم اما سیاست‌گذاری در این خصوص به عهده وزارت صنعت است.

یکی از مدیران توزیعی بخش تعاون هم درباره دلیل موکول شدن توزیع سبد کالای دوم به سال آینده گفت: هیچ مشکلی برای توزیع سبد کالا از سوی تعاونی‌‌ها و جود ندارد اما فرصت کافی برای این کار تا پایان سال وجود ندارد زیرا دولت در برآورد اولیه تصور می‌کرد می‌تواند ظرف ۱۵ روز توزیع سبد اول را انجام دهد؛ بنابراین پیش‌بینی سبد دوم را هم کرده بود اما با توجه به زمانبر شدن توزیع سبد اول فرصتی برای این کار تا پایان امسال وجود ندارد.

وی اضافه کرد: قطعا توزیع سبد اول با توجه به فراخوان گروهی دیگر از مشمولان سبد اول در هفته جاری تا پایان امسال به طول می‌انجامد، بنابراین فرصتی برای سبد دوم نیست؛ ضمن اینکه هنوز در مورد نوع کالا، تأمین و توزیع سبد دوم چیزی از سوی وزارت صنعت ابلاغ نشده است.

وی خاطرنشان کرد: به یاد دارید که برای توزیع سبد اول، از یک ماه قبل تمهیدات و مقدمات کار تشریح و فراهم شد.

به نظر می‌رسد بر اساس گفته مسئولان، ‌ نبود فرصت کافی برای تأمین و تخصیص کالا به تمامی استانها با توجه به ادامه‌دار شدن توزیع سبد اول و همچنین عدم تخصیص اعتبار لازم دو دلیل عمده موکول شدن توزیع سبد کالای دوم به سال ۱۳۹۳ باشد.

بهتر است دولت با عنایت به مشاهده حساسیت این موضوع در سطح ملی و بینالمللی و همچنین وجود برخی نگرانیها از عدم توزیع سبد کالای دوم از سوی برخی اقشار، نسبت به اطلاعرسانی شفاف و به موقع اقدام کند تا ضمن آرامش بخشی به فضای جامعه از انتشار شایعات و گمانهزنیها در این باره جلوگیری کند.