توهین به دانشگاه تهران با انتصاب سرپرست پرمشغله

به گزارش افکارنیوز، قاسم جعفری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به عزل فرهاد رهبر از ریاست دانشگاه تهران اظهار داشت: جایگاه دانشگاه در هر نظامی جایگاهی بسیار بالا و حائز اهمیت است، به گونه‌ای که در برخی کشورها جایگاه یک رئیس دانشگاه همتراز با معاون رئیس ‌جمهور تلقی می‌شود.

وی افزود: در بسیاری از کشورهای پیشرفته دانشگاه ابزاری برای دولت و یا قوه مجریه نیست، بلکه آنها دانشگاه را بستر حقیقی توسعه بر رشد یک کشور می‌دانند، بنابراین ما نباید کسانی را در کشور سکاندار مراکز علمی و آموزشی کنیم که صرفا از ما حرف‌شنوی داشته باشند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خاطرنشان کرد: ‌ اگر کسی به دنبال این باشد که رئیس دانشگاهی از وی حرف‌شنوی داشته باشد، فردا قطعا به آن رئیس دانشگاه دستور می‌دهد که تحقیقی انجام دهد که با نتیجه سفارش شده آنها باشد و این چرخه رشد علمی را دچار اختلال می‌کند و منجر به شکست یک مملکت می‌شود.

جعفری با بیان اینکه ما باید تلاش کنیم تا استقلال دانشگاه و مدیران دانشگاه‌ها حفظ شود، تصریح کرد: تغییرات موجود توسط وزارت علوم برای تغییر رؤسای دانشگاه‌ها اگر به دلیل همراهی نبودن مدیری با آنها باشد، کار اشتباهی است.

وی با اشاره به عزل فرهاد رهبر از سمت ریاست دانشگاه تهران نیز گفت: وزارت علوم آقای رهبر را از سمت ریاست دانشگاه تهران عزل کرد و به جای آن کسی را به ریاست این دانشگاه گماشت که معاون اداری مالی وزیر علوم یعنی پرمشغله‌ترین معاون وزارتخانه را بر عهده دارد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با طرح این پرسش که آیا یک معاون مالی اداری با آن همه مشغله می‌تواند یک دانشگاه بزرگ مثل تهران را بچرخاند، اضافه کرد: این انتصاب یک توهین بزرگ به دانشگاه تهران بود و نشان داد در عزل آقای رهبر تدبیری به کار گرفته نشد.