به گزارش افکارنیوز، ستار محمودی در مورد اینکه برنامه‌های وزارت نیرو در زمینه اقتصاد مقاومتی چیست، افزود: اقتصاد مقاومتی ارکانی دارد و وزارت نیرو در حوزه انرژی و بنیادی این کار را قبلا در چند جهت طراحی کرده و در حال حال حاضر در حال توسعه دادن آنها است، بنابراین امید است که آثار مثبت آن را در سال جاری و سالهای آتی بیشتر ببینیم.

وی ادامه داد: یکی از این موارد جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه انرژی و به ویژه جهت‌گیری به سمت انرژیهای پاک و تجدیدپذیر است(انرژی‌های برق آبی تا انرژی خورشیدی بادی) که هر کدام قابلیت‌های خاص خود را دارد، به خاطر همین موضوع در یک برنامه پنج سال سهمی را سالانه پیش‌بینی کرده است که در حوزه برق به طور مشخص به آن توجه شده است.

محمودی گفت: یکی از موارد، باید نیاز و جاذبه‌ای برای سرمایه‌گذاری در این بخش باشد، قیمت انرژی‌های نو را دولت با پرداخت مابه‌التفاوت کمک کرده است، به اینکه تولید بالا برود و سرمایه‌گذاران رغبت بیشتری داشته باشند.

قائم مقام وزیر نیرو ادامه داد: یکی دیگر از مواردی که در اقتصاد مقاومتی موردنظر است و در حوزه برق هم بسیار مورد توجه است، بالا بردن بهره‌وری و کاهش تلفات در حوزه انرژی است.

وی افزود: صنعت برق استثنائاً از جمله صنایعی است که یک اوج و فرود فاصله‌‌داری از همدیگر دارد، یعنی در تابستان نیاز ۴۶ هزار مگاواتی و در زمستان به حد پایینی از این نیاز می‌رسد، پس به خاطر این فاصله هر چقدر بتوانیم بهره‌وری را بالا ببریم و این فاصله‌ را از بین ببریم، معنی آن این است که سرمایه‌گذاری آتی را به سمت بهتری هدایت کرده‌ایم.

محمودی خاطر نشان کرد: پس یکی از سیاست‌ها ایجاد و افزایش انرژی‌های تولید پراکنده است برای اینکه بتواند میزان تلفات را کاهش بدهد و از آن سوی فضای بهره وری را دقیق‌تر کند، پس همه اینها وقتی دست به دست هم می‌دهند، محل تولید انرژی به محل مصرف نزدیک می‌شود.

وی افزود: از طرف دیگر وزارت نیرو با داشتن مجموعه‌ای از تجربیات و کارشناسان خبره در حوزه انرژی برنامه‌های متعددی را برای جایگزین کردن ابزار و تجهیزاتی که به بالا بردن بهره‌وری انرژی کمک می‌کنند، دارد که در این رابطه حمایت از بخش خصوصی یکی از این گزینه ها است.

محمودی با اشاره به اینکه بالا بردن راندمان و بهره وری و کاهش تلفات از برنامه های وزارت نیرو در اقتصاد مقاومتی بوده و هست گفت: برنامه وزارت نیرو در اقتصاد مقاومتی برای صادرات برق هم در چشم‌انداز و هم در برنامه پنج ساله وزارت نیرو قرار دارد.

وی در خصوص برنامه های وزارت نیرو برای صادرات برق در اقتصاد مقاومتی گفت: ایران هم اکنون در حال صادرات برق به کشورهای همسایه است و سازندگان تجهیزات و مهندسان مشاور برق نیز می‌توانند با کشورهای هم‌جوار هم به تولید انرژی روی بیاورند، به گونه‌ای که مراوده و تبادل انرژی را چه به صورت دانش و انتقال انرژی فراهم کنند.

محمودی افزود: ارقام صادرات برق چشم‌گیر است و منافع زیادی برای کشور دارد، چرا که در زمانی که انرژی داریم و مورد نیاز ما نیست، به کشورهای متقاضی صادر و در تابستان از این کشورها برق بگیریم.

وی تاکید کرد: از طرف دیگر برای آینده هم توسعه این بخش جزء اهداف اصلی وزارت نیرو است و اهداف اقتصاد مقاومتی این است که بر منابع و استعدادهای توانمند داخلی تکیه کند.