کانادا سفیر خود را از روسیه فراخواند

به گزارشافکارنیوز،پایگاه خبری فرانس پرس اظهار کرد: استفان هارپر، نخست وزیر کانادا، ضمن اعلام خبر فراخوانده شدن سفیر خود از روسیه تهدید به تحریم اجلاس گروه ۸ کرد.

گفتنی است این تهدید دولت کانادا در خصوص تحریم اجلاس گروه ۸ که قرار است به زودی در تفریحگاه سوچی برگزار شود، دقیقاً با موضع دولت آمریکا که تهدید کرده بود این اجلاس و برگزاری آن را تحریم خواهد کرد همسو است.

نخست وزیر دولت کانادا در این خصوص با صدور بیانیه ای اعلام کرد: ما نیز با همپیمانان خود همسو می شویم و ضمن محکومیت شدید اقدام و تصمیم دولت روسیه برای دخالت در امور داخلی اوکراین اعلام می داریم این تصمیم مسکو و شخص ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در قبال اوکراین یک دخالت صریح است و ما آن را به شدت محکوم می کنیم و اعلام می کنیم تصمیم دولت روسیه و پوتین برای دخالت در اوکراین نقض صریح قوانین بین المللی است.

گفتنی است این بیانیه نخست وزیری دولت کانادا بعد از ان صورت گرفت که نخست وزیر کانادا تلفنی با باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا درباره بحران در اوکراین گفت وگو کردند.

کاخ سفید هم در این باره با صدور بیانیه ای اعلام کرد: باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در این مدت و درباره بحران اوکراین طی دو نوبت با فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه و نخست وزیر کانادا گفت وگو کرد.

در این بیانیه کاخ سفید آمده است: هر سه کشور تصمیم گرفتند به اوکراین در این بحران یاری لازم را برسانند و در این باره از هیچ اقدامی کوتاهی نکنند.

گفتنی است بعد از صدور بیانیه دفتر نخست وزیری کانادا نخست وزیر این کشور شورای وزیران را به جلسه ای فوق العاده برای بررسی بحران اوکراین و بررسی موضع دولت کانادا فراخواند.

نخست وزیر کانادا در بخش دیگری از بیانیه خود اعلام کرد: دولت کانادا تمامیت ارضی و استقلال اوکراین را به رسمیت می شناسد، از این رو اجازه نمی دهیم کسی حق حاکمیت اوکراین را نادیده بگیرد، و این ملت اوکراین است که باید برای آینده خود تصمیم گیری کند.

نخست وزیر کانادا افزود: از این رو از ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه می خواهیم فورا نیروهای خود را به پایگاه‌های نظامی این کشور فرا خواند، و از دست زدن وی به اموری که باعثتنش می شود، خودداری کند.

وی افزود: کانادا از این پس شرکت خود در اجلاس گروه ۸ را لغو می‌کند. در حال حاضر هم از سفیر خود در مسکو خواسته ایم به کانادا باز گردد.

نخست وزیر کانادا افزود: ما نیز همچون آمریکا از پیشنهاد واشنگتن برای اعزام نیروهای ناظر بین المللی به اوکراین در قالب نیروهای بین المللی از سازمان ملل، شورای امنیت و سازمان همکاری های اروپا حمایت می کنیم.