به گزارش افکارنیوز، علی ربیعی در همایش ملی سه‌جانبه مزد و بهره‌وری ضمن ابراز نارضایتی از وضعیت موجود تشکل‌ها در کشور گفت: تمایل داریم که تشکل‌ها بیش از آنچه هست گسترش پیدا کند و ۵۰ درصد خانواده تأمین اجتماعی عضو این تشکل‌ها باشد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: گسترش تشکل‌ها و حمایت از آنها در بخش کارگری و کارفرمایی به عنوان یک استراتژی در این وزارتخانه اتخاذ شده است، چون اگر تشکل‌ها گسترش پیدا کند میزان تفاهم اجتماعی افزایش پیدا می‌‌کند.

وی گفت: تشکل‌ها میانجی‌های بزرگ اجتماعی هستند و گفت‌وگو باید به عنوان اساس یک جامعه سالم از این طریق افزایش پیدا کند.

ربیعی ادامه داد: ضرورت گفت‌وگوی اجتماعی برای حل مسائل اجتماعی و مسئله کار اهمیت ویژه‌ای دارد و اجتناب‌ناپذیر است.

وی با بیان اینکه احساس می‌کنم هنوز اشتغال و حفظ سطح اشتغال به یک گفت‌وگوی ملی بزرگ تبدیل نشده است، گفت: با ورود ۴.۵ میلیون نفر که بازار کار در آینده نزدیک با پدیده کارگران دانشی روبه‌رو می‌شویم که انتظار متفاوتی از شغل دارند؛ بنابراین باید بیش از این در مورد حمایت از کار در جامعه صحبت کنیم.

وی افزود: مزد هیچگاه مسأله ساده‌ای نبوده و همواره با چالش و چانه‌زنی در اغلب کشورها مواجه است.

وی با بیان اینکه، دستمزد باید به گونه‌ای تعریف شود که به شغل کمتر منجر نشود گفت: اثر تورمی هم باید در این زمینه مورد توجه قرار گیرد چون در جامعه‌ای که تورم به طور افسار گسیخته بالا می‌رود هیچ نسبتی بین مزد و تورم وجود ندارد.

وی با اشاره به ضرورت ارتقای بهره‌وری، از همکاران خود در وزارتخانه خواست گفت‌وگوی اجتماعی پیرامون بهره‌وری را آغاز کنند.

وی تأکید کرد: بهره‌وری با انضباط و نظارت و همچنین بکارگیری روش‌های سنتی مانند کادربندی و زمانبندی حاصل نمی‌شود.

ربیعی حفظ قدرت خرید را یکی از پیچیدگی‌های مزد دانست و گفت: دولت تصمیم دارد قدرت خرید کارگران را حفظ کند و تورم را کاهش دهد و تا پایان سال آینده به ۲۵ درصد برساند.

وی با بیان اینکه سیاست‌های اعمال شده در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها به هیچ وجه شوک‌آور نیست، گفت: برای مبارزه با فقر و نابرابری به سیاست‌های منسجم نیاز داریم.

وی خاطرنشان کرد: هر تصمیمی که برای میزان دستمزد با سه‌جانبه‌گرایی حاصل شود، سیاست دولت بر این است که تورم سال بعد آن را تحت تأثیر قرار ندهد.

وی با اشاره به برنامه دولت برای حمایت از حاشیه‌نشینان شهری، کارگران بخش کشاورزی و افرادی که فاقد دفترچه بیمه هستند گفت: برنامه ما برای بیمه شدن این افراد قبل از عید اعلام می‌شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: این وزارتخانه هیچ اعمال سیاستی برای شکل گرفتن یا نگرفتن یک تشکل انجام نمی‌دهد و سیاست مداخله در این وزارتخانه وجود ندارد.

ربیعی تصریح کرد: گفت‌وگو پیرامون مزد واقعی خواهد بود و با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی تصمیم مناسب اخذ می‌شود.

وی ادامه داد: سال آینده موضوع کار شایسته را به عنوان یک مسأله جدی در دستور کار خواهیم داشت و همچنین تلاش میکنیم کارگران در گروه یارانهبگیران قرار گیرند.