در دو ماه گذشته در بازارهای جهانی چه گذشت

به گزارش افکارنیوز،عملکرد دو ماه گذشته بازارهای جهانی در سال ۲۰۱۴ میلادی بررسی شد.

با اتمام ماه فوریه و عبور از دومین ماه سال ۲۰۱۴ میلادی بازارهای جهانی عملکرد خود را منتشر کردند.

بر اساس این گزارش، در دو ماه گذشته، شاخص بورس کانادا ۴.۹ درصد رشد کرد و بهترین عملکرد را در میان دیگر رقبا به نام خود ثبت کرد.

از سه شاخص ایالات متحده، ۲شاخصمرکب نزدک و S&P۵۰۰ به ترتیب ۴.۳ و ۱.۵ درصد مثبت شدند اما شاخص داوجونز ۰.۹ درصد منفی شد.

به این ترتیب، شاخص دو بورس مکزیک و برزیل با سقوط نزدیک به ۸ درصدی، بدترین عملکرد را از آن خود کردند.

در منطقه آسیا، اروپا، خاورمیانه، از بین بورس های توسعه یافته اروپایی، شاخص بورس ایتالیا با ۷ درصد رشد، بهترین عملکرد را داشت و مابقی بورسهای توسعه یافته هم بین ۲ تا ۴ درصد افزایش شاخص اصلی را شاهد بودند.

به جز بریتانیا که با رشد ۱.۲ درصدی شاخص فوتسی رو به رو بوده هلند با کاهش ۰.۹ درصدی همراه شده است. در حقیقت آمستردام به عنوان تنها بورس توسعه یافته اروپایی با بازده منفی به شمار می رود.

۲ بورس روسیه هم بازده منفی داشتند: بورس RTS با سقوط ۱۲.۲ درصدی، بدترین عملکرد را در بین تمام بورس های دنیا داشت. بورس MICEX این کشور هم ۳.۹ درصد افت کرد.

در منطقه آسیا - پاسیفیک، شاخص نیکی بورس توکیو که سال گذشته بهترین عملکرد را در بین بازارهای توسعه یافته جهان داشت، همچنان به روند نزولی خود ادامه داده است و تا به حال حدود ۹ درصد کاهش را از آن خود کرده است.

اما دو بورس توسعه یافته دیگر این منطقه یعنی هنگ کنگ و استرالیا در دومین ماه سال ۲۰۱۴ با روند صعودی رو به رو بوده اند و به ترتیب ۰.۱ درصد و ۱ درصد افزایش را به ثبت رسانده اند.

شاخص بورس شانگهای هم همچنان کاهشی است و تا به حال با ۱.۳ درصد کاهش مواجه بوده است.

از بین بورس های در حال توسعه، شاخص دو بورس اندونزی ۸.۵ و فیلیپین ۸ درصد جهش داشتند و شاخص بورس پاکستان ۰.۰۵ درصد مثبت بوده است در حالی که شاخص بورس مالزی یک درصد منفی بود.